Followers

Wednesday, January 30, 2013

Bola Tanggung...

Solat itu penting. Siapa yang berani menafikan kepentingan solat? Sebagai amal pertama yang dipertanyakan di Mahsyar kelak. Sebagai satu-satunya wahyu yang memerlukan An-Nabi SAW itu naik ke langit mengadap langsung ALLAH Azza Wa Jalla. Sebagai amal yang membezakan seorang Muslim dengan seorang yang Kafir. Sebegitulah peri-pentingnya solat di dalam kehidupan seseorang Muslim.

 

 

Dan Solat, harus diakui merupakan satu "antibodi" yang bisa menjauhkan seseorang daripada ketidak istiqamahan. Namun, tatkala ALLAH SWT berbicara tentang istiqamah, ALLAH tidak langsung menyebut agar memelihara solat. Tapi, justeru yang dipesan oleh ALLAH Azza Wa Jalla terlebih dahulu, adalah hal yang lain.

 

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ ۚ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّاكِرِينَ

"Maka, istiqamahlah kamu sebagaimana yang diperintahkan kepadamu, dan juga orang-orang yang bertaubat yang besertamu, dan janganlah kamu melampaui batas; sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.

Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), yang menyebabkan kamu disentuh oleh Api Neraka, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain daripada Allah. Kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan.

Dan dirikanlah solat pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan itu dapat menghapuskan kejahatan. Demikianlah peringatan (dari Allah) bagi orang-orang yang mahu mengambil peringatan."

(Surah Hud [11]:112-114)

 

Istiqamah. Kemudian jangan cenderung kepada orang zalim. Kemudian peliharalah solat. Dan seterusnya, dan seterusnya, dan seterusnya.

 

 

Nah, masih remehkah hal "bagi bola tanggung kepada musuh" hingga memudahkan mereka membuat SMASH, wahai saudaraku?

 

No comments:

Post a Comment