Followers

Monday, November 1, 2010

[berita]:Kehilangan Aidil punca Negeri Sembilan kecundang?

Akhirnya, Negeri Che Siti Wan Kembang melalui Skuad Kijangnya a.k.a. Red Warrior, berhasil mencipta sejarah, menjadi juara baru Piala Malaysia untuk tahun 2010. Ini adalah Piala Malaysia pertama skuad bimbingan B. Sathianatahn selepas kalah 3 perlawanan akhir sebelum ini, masing-masing pada tahun 1955, 1970 serta tahun lepas (2009). Tambah menarik adalah, kemenangan ini ibarat melengkapkan misi “balas dendam” terhadap skuad yang menewaskan mereka di final tahun lalu, iaitu pasukan Negeri Sembilan.

 

Bagi jurulatih Negeri Sembilan, kekalahan pasukannya tidak akan berlaku, andainya mereka tidak kehilangan Aidil. Ini diulang beberapa kali oleh Wan Jamak, baik ketika masih di padang, baik ketika berlangsungnya sidang akhbar, serta lain-lain kesempatan,betapa kehilangan Aidil Zafuan Radzaklah punca kekalahan Negeri Sembilan.

 

Lebih lucu, menurut seorang pemain Kelantan ketika sidang akhbar yang disiarkan oleh berita televisyen, ketiadaan beliau ketika final 2009 adalah punca Kelantan tewas kepada Negeri Sembilan tahun lepas (lebih kurang begitu maksudnya).

 

Haha... beginilah pandangan manusia. Konon, kegagalan dan kejayaan sesebuah pasukan, bergantung harap pada bahu seseorang. Hal ini berbeza dengan pasukan dakwah bergelar Ikhwanul Muslimin. Pengasas sekaligus “bintang”nya, Hassan al-Banna tidak melatih “pasukan”nya itu untuk sepenuhnya bergantung harap kepadanya, biarpun diakui betapa beliau memang “phenomenon”. Lantas, begitu musuh menembak mati dirinya, “pasukan” Ikhwan tetap exist sampai ke sekarang. Kerana justeru kekuatan Ikhwan, terletak kepada kekuatan berpasukan, bukan kekuatan dan potensi individu seorang.

 

Masakan tidak, beginilah ar-Rasul mendidik sahabatnya sekaligus umatnya, bahawa selagi manhaj menjadi panutan, selagi itu dakwah tetap terus berjalan, biar nyawa tidak lagi dikandung badan. Lalu Umar pun kembali sedar, mendengar teguran dan peringatan daripada sahabatnya, Abu Bakar;

 

“Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barang siapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikit pun; dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.”

(Surah Ali Imran [3]:144)

 

Apakah Man Utd. Berputus asa begitu kehilangan Cristiano Ronaldo? Atau German menangisi kecederaan Michael Ballack? Mari kita kembali membina sebuah pasukan, berbanding sekadar bergantung harap kepada pemain bintang. Kerana kejayaan itu, adalah dengan semangat berpasukan. Persis ungkapan sang kenit Wonder Pets; “apa yang penting?” “Kerjasama!”

 

2 comments:

  1. Mantap sekali digarap idea berdasarkan isu semasa dan dikaitkan dengan perjuangan dakwah :)

    ReplyDelete