Followers

Sunday, March 9, 2014




“Kami berfirman: "Turunlah kamu semua dari surga itu! Kemudian jika datang petunjuk-Ku kepadamu, maka barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, niscaya tidak ada kekhawatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati"

(Surah Al-Baqarah [2]:38)

 

Ada banyak ayat yang senada dengan ayat di atas: tidak ada ketakutan, dan tidak pula berkesedihan. Tetapi untuk ayat Surah Al-Baqarah di atas, Allah menggambarkan attribute tidak takut dan tidak sedih itu dengan mereka-mereka yang memilih untuk mengikuti “huda”, mengikuti “petunjuk”, yakni petunjuk yang datangnya bukannya daripada mimpi. Atau khayalan. Tetapi petunjuk, yang datangnya “minni ” ”daripada-Ku”, iaitu lewat wahyu Qur’ani atau lewat lisannya baginda Nabi.

 

Inilah antara karunia besar yang diberikan kepada mereka yang tawakal dan penyerah harapan mereka kepada Allah Azza Wa Jalla begitu tinggi, begitu erat, dan begitu akrab sekali. Cuma soalnya, kenapa Allah menyebutkan 2 attribute ini: tidak takut dan tidak sedih?

 

Sehebat mana pun manusia, biarpun pernah memenangi rancangan Fear Factor misalnya, tetapi tetap akan memiliki perasaan takut. Ini kerana, tiada manusia yang mengetahui apa yang terhidang dan tersedia untuknya di masa hadapan, hingga timbullah perasaan takut di dalam dirinya. Lantaran itu jugalah, perkataan “takut” yakni “khauf”, disebut dalam bentuk ism, yakni kata nama, berbanding perkataan “sedih” yakni “hazan” yang disebut dalam bentuk fi’il (kata kerja).

 

Perasaan sedih, berlaku dan berlangsung terhadap perkara yang telah berlalu. The past. Kita mungkin sedih ketika itu, namun orang yang mengikuti petunjuk Tuhannya, tidak akan berkepanjangan dan berkekalan di dalam kesedihan itu.

 

Dek kerana itulah, pentingnya kita sentiasa mengikuti petunjuk yang telah diturunkan oleh Tuhan kita, terutamanya dalam saat-saat getir kini: jangan berterusan sedih dengan keputusan Mahkamah Rayuan hingga berhenti berjuang, dan moga dikurniakan kekuatan oleh Allah untuk tabah menghadapi “ketakutan” yang menjelma dek pelbagainya “kemungkinan-kemungkinan” dek hilangnya pesawat MH 370 kelmarin.

 

Semoga Allah karuniakan kita petunjuk-Nya. Lalu kita tidak lagi ketakutan, tidak berkepanjangan dalam kesedihan.

 

(setakat artikel ditulis, pesawat MH370 masih belum dijumpai. Kita doakan yang terbaik. Amin)

 


No comments:

Post a Comment