Followers

Wednesday, October 15, 2014

Sering kadang, banyak perkara yang dapat kita pelajari daripada kanak-kanak…

·        Kartun Ninja Turtle zaman saya…

Anak-anak saya –seperti saya juga di kala usia mereka- adalah peminat rancangan animasi "Teenaga Mutant Ninja Turtle." Bagi yang tidak pernah menonton rancangan animasi ini, ianya berkisarkan tentang 4 ekor penyu (turtle) yang telah menjadi mutant, lalu di"usrahkan" dan di"halaqahkan" oleh seekor tikus (khilaf: ada yang kata dia memang seekor tikus. Ada yang kata dia pun mutant gabungan manusia dan seekor tikus) yang mana tikus itu (namanya Splinter) bertindak sebagai murabbi mereka. Lalu membesarlah mereka dalam "tarbiyah ninja" sehingga berjaya menjadi Teenage Mutant Ninja Turtle: kumpulan hero penyelamat bumi! 


·        Ninja Turtle zaman anak-anak…

Berkawan dengan anak-anak terkadang benar-benar memberikan pengajaran berguna buat kita. Selain menajamkan pemikiran untuk menjawab soalan anak-anak yang macam-macam, corak pemikiran simple mereka juga menjadi buah berguna buat diri yang ingin bermuhasabah. Cuba fikirkan, bukankah penyu itu slow. Lambat. Nah,macam mana pula penyu boleh jadi Ninja? Boleh bergerak pantas menewaskan musuh-musuh?

Saya mengambil jalan mudah bagi merungkaikan persoalan tersebut: sebab kartun tu tipu hahahaha…. Tapi apa pun, the creators of Teenage Mutant Ninja Turtle has definitely add-in an important item to the turtle characters that all of us –especially Muslims- should have: Hope! Belief!

Tanpa hope, tanpa belief ini, apa mungkin baginda Musa A.S bias menghadapi ke"gergasian" kerajaan Firaun? Apa mungkin baginda akan terlepas daripada ancaman Firaun lewat laut Merah yang terbelah secara ajaibnya?

Anak-anak tidak peduli bagaimana penyu yang sebenarnya lambat, boleh tiba-tiba bergerak pantas seperti Ninja. Kerana pemikiran mereka hasil tarbiyah ala kartun sebenarnya turut memberikan ruang yang positif buat mereka: believe in the impossible! Dan sebeginilah yang cuba ditanamkan oleh Islam kepada mentality para penganutnya: ada mentari dan pelangi indah di hujung gerhana (kemunduran Islam)!

Memang ada yang harus kita pelajari daripada anak-anak. Belajarlah, untuk mempercayai kemustahilan!

No comments:

Post a Comment