Followers

Sunday, December 14, 2014

[JOM]: Udara

Kenapa kita memerlukan udara? Ramai akan menjawab, untuk pernafasan. Kerana di udara itu, terkandung elemen yang sangat diperlukan oleh hampir kesemua makhluk kehidupan: oksigen. Hingga barangkali kita terlupa, oksigen hanya merangkumi 21% sahaja daripada komposisi udara. Ertinya, masih ada banyak elemen, gas-gas lain yang berkongsi ruang dan peranannya di dalam udara. Sebuah kenikmatan, dan rezeki anugerah pemberian Tuhan.
       
Mengapa kita hanya ingat pada oksigen? Apa jadi dengan Argon? Bukankah di udara juga turut terdapat Helium? Sedarkah pula akan kehadiran Neon? Apa khabar yang namanya  nitrogen?  Apa hanya oksigen yang punya peranan dalam kisah seharian bernama kehidupan?

Bukankah nitrogen merupakan majoriti gas di dalam udara, bahkan begitu dominan sehingga mencecah angka 78%? Lalu, mengapa pula kita tidak pernah berbicara tentang yang majoriti ini, tetapi sebaliknya sering tertumpu kepada yang minoriti persis ingatan kita terhadap gas yang bernama oksigen? Seperti kritikan dan hinaan yang kita lemparkan kepada penganjur program "I Want to Touch a Dog", yang, kalaupun salah (sekali lagi: kalau) , pantaskah kita melupakan program-program kebajikan sang penganjur yang sangat banyak, malah kebaikan dan usahanya tentu lebih banyak berbanding dengan kebaikan dan usaha-usaha yang sebahagian besar di kalangan kita pernah sumbangkan? Apakah kerana nitrogen itu tidak ada peranannya di dalam kehidupan?
       

Tahukah kamu, nitrogen digunakan secara meluas di dalam industri makanan?  Nitrogen sangat diperlukan untuk menstabilkan tanah, terutamanya dalam projek pembinaan terowong dan fasiliti-fasiliti bawah tanah?  Juga berguna dalam pengeluaran minyak mentah dan gas? Nah, apakah kalian masih fikir nitrogen, dan gas-gas adi lainnya di udara, tiada langsung fungsi mahupun peranan?

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

Amru Bin Al-Asr –barangkali- merasakan dirinya umpama "oksigen". Masakan tidak, sejak sebelum keIslaman lagi, beliau merupakan bak "juara pidato", "pembahas PPM (Piala Perdana Menteri)" dan lain-lain gelar yang bisa dimenangi oleh seorang sefasih lidahnya. Sebelum hidayah menyapanya, silat lidahnya terasa begitu tajam menentang dakwah Sang Nabi untuk belasan tahunnya. Lalu setelah terjadinya "Langkah Hidayah" yang berkesan dan tidak sumbang itu, hidayah pun menyapanya. Bersama Khalid Al-Walid dan Uthman Bin Thalhah, ia pergi ke Madinah bertemu Sang Nabi, demi menyatakan KeIslamannya. Maka wajar, ia terasa begitu istimewa. Apatah lagi, daripada perlakuan, sikap dan kata-kata Sang Nabi, pastilah dirinya yang paling istimewa lagi "number one for me" bagi Sang Nabi.

Mengingati potensi lisan yang dipunyainya itu, suatu hari, ia memberanikan diri bertanya tanya, untuk barangkalinya mendapatkan sebuah kepastian. "Ya Rasulullah, siapakah yang paling kau cintai?"

"Aisyah," jawab Sang Nabi dengan sekuntum senyuman.

"Maksudku," kata Amr, "dari kalangan lelaki?"

"Ayahnya Aisyah (yakni Abu Bakar)," jawab Ar-Rasul masih mengukir senyuman.

"Selepas itu siapa?"

"Umar."

"Selepas itu?"

"Uthman." Dan Rasul terus tersenyum.

"Setelah itu," bicara Amr di kemudian harinya, "aku menghentikan pertanyaanku. Aku takut namaku akan disebut paling akhir!"  Hari tu, Amr tersedar bahawa baginda Ar-Rasul adalah seorang manusia -bahkan boleh jadi satu-satunya manusia- yang mampu menjadikan setiap jiwa merasa dialah yang paling disayangi, paling dicintai dan paling dekat dengan sosok tubuh junjungan nan mulia itu. 


Hebat! Apa bisa kau menjadikan setiap orang merasakan dirinya "istimewa" malahan "number one for me"  dalam jiwa ragamu?

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

Saudaraku,

Disaat engkau merasakan dirimu hebat, pertanyakanlah pada dirimu, apa mampu engkau melayani manusia sehingga dirinya merasa sebegitu istimewa? Jika tidak, nah betapa jauhnya sosok dirimu, juga diriku, sosok kita semua, berbanding dia yang seharusnya menjadi kekasih, panutan dan teladan yang cuba dicontohi oleh kita semua: Ar-Rasul Musthofa Muhammad SAW?

Benarkah kita sudah sebegitu bagus, sebegitu hebat, atau sebaliknya kalau saja para penghuni langit bisa memberikan kesaksian, pasti nama si fulan, kemudian fulanan, kemudian fulanun dan lagi dan lagi dan lagi akan disebutkan oleh para penghuni langit dalam list sosok insan yang dikagumi mereka, sehingga kita mula gelisah apakah kita tergelincir daripada list itu? Benarkah kita sudah sedemikian bagus, hingga mula timbul bibit-bibit kesombongan, sedang Al-Quran menukilkan mereka yang benar-benar diiktiraf bagus –Ulil Albab gelaran Allah kepada mereka- malahan merasa begitu kerdil begitu hina, sehingga sering memohon berdoa pada Yang Maha Kuasa, agar mereka diselamatkan daripada api Neraka?

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal (Ulil Albab). (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka."
(Surah Ali Imran [3]:190-191)

Kau fikir engkau "oksigen", apakah kau tidak sedar bahawa nitrogen berkali ganda daripada dirimu di dalam episod kehidupan. Maka ingatkanlah kembali pesannya para salafus soleh: 

-Ir. Faridul Farhan Abd Wahab,
Cikarang, Indonesia
 

*Untuk lebih lanjut tentang gas, layari website http://www.fascinating-gases.com/

2 comments:

  1. Assalamualaikum ustaz faridul. Kami sisters dari UK. Kami hope to get in touch dengan ustaz dan menanyakan hal tarbiyyah. Ini email kami lstqawiyy@gmail.com. We know its a long shot tapi kami harap pada Allah untuk smpaikan comment ni kepada ustaz.

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikumussalam sisters

    Ana dah cuba email yang antunna beri di atas tapi kelihatannya tak valid. Cuba kirimkan email antunna ke email ana faridulfarhan@gmail.com

    Wassalamualaikum

    ReplyDelete