Followers

Monday, October 4, 2010

SENSOR: Man Againts Machine

Reprogrammable. Multi-functional manipulator. Variety of tasks. Tiga terma inilah yang memberikan kita definisi tentang apa yang dinamakan sebagai ROBOT. Maka atas dasar itulah, yang namanya mesin basuh contohnya, tidak layak, tidak wajar dan tidak patut dipanggil robot, kerana ia tidak mampu melakukan “variety of tasks” yang dituntut oleh terma-terma yang mendefinasikan robot yang telah kita sebutkan tadi [rujuk kuliah EEE 355 Dr Rizal Arshad, “Robot & Pengautomatan” di awal semester]. Kerana ternyata yang namanya mesin basuh, ia masih kurang intelligent untuk melayakkannya berada pada “maqam” yang sama dengan robot-robot yang telah sedia ada pada hari ini.

Ana tertarik ketika mana ana melangkah kaki ke dalam lif Pusat Pengajian Mekanik tempoh hari. Dengan tak semena-mena,pintu lif tertutup. Wahhh…. Mistik ni. Tutup dengan sendiri. Barangkali boleh dijadikan bahan cerita Misteri Nusantara mahupun Ripley’s Belive It or Not. Namun, setelah diadakan investigation yang teliti, ternyata tiada hantu polong mahupun jin tanah yang berperanan di sebalik keajaiban itu, tetapi pada pintu lif itu terdapat ‘sensor’ (bukan sensored) ataupun dalam bahasa ibundanya ‘penderia’ yang dapat men’detect’ kemasukan ana, sehinggakan yang demikian tindak lanjut daripada itu pintu lif tertutup (tanpa perlu menyebut jampi dalam Ali Baba Bujang Lapok).

Ikhwan wa akhawat rahimakumuLLAH,
Cuba perhatikan kisah ini. Sungguh pun lif, yang seperti mana nasibnya dengan mesin basuh, tidak layak untuk kita kategorikan sebagai robot dek kerana kurang intelligent, tetapi dalam kekurangan dan ke”tak intelligent”annya itu, sensornya tetap saja peka dan mampu mendetect pergerakan-pergerakan dan perubahan-perubahan di persekitarannya, maka timbul pertanyaan, kenapa manusia, yang telah ALLAH nyatakan sebagai “la qad khalaqnal insana fi ahsani taqwim” [rujuk surah 95:4], mengapa “sensor” yang ada pada diri kita gagal untuk berfungsi dengan baik? Walhal kita jauh lebih mulia daripada robot, dan sudah barang tentu jauh lebih mulia berbanding lif itu tadi.

Inilah punca kelemahan umat Islam. Bila saja sensor yang ada pada diri kita gagal memainkan peranannya hingga kita tidak lagi peka akan penindasan demi penindasan, tohmahan demi tohmahan, hinaan demi hinaan dan injakan demi injakan yang ditamparkan ke wajah agama kita, menyebabkan kita tetap saja berdiam diri membiarkan lumpur dicalit di muka. Ya benar, ramai di kalangan umat Islam yang kaya. Bahkan dalam ranking 10 negara terkaya, ternyata didominasi oleh negara Islam. Tetapi bila saja sensor yang ada pada kita rosak, menyebabkan kita masih gagal mengumpulkan dana seperti mana yang dilakukan oleh para misionaris yang dapat menubuhkan satu dana khas, guna memberi elaun pada golongan yang murtad, guna menghantar pendakyah-pendakyah mereka ke pedalaman Sabah dan Sarawak, orang asli dan sebagainya. Ya benar, ramai di kalangan kita yang cerdik. Tetap ternyata dengan kecerdikan itu, masih saja wujud jurang yang cukup besar antara pelajar yang cerdik ini dengan pelajar yang kureng, menunjukkan lemahnya ukhwah antara kita, sedangkan sensor yang ada pada pelajar non muslim, bangsa Cina misalnya, menyebabkan perasaan mereka mendetect suatu ukhwah dan kasih sayang hinggakan wujudnya suatu kerjasama dan tampung menampung sehingga akhirnya ekonomi dikuasai oleh mereka. Ya benar, berapa ramai di antara kita mampu merintis teknologi yang tak terjangkau oleh golongan kuffar, tetapi dek kerana tertutupnya power system yang mensupply tenaga kepada sensor kita menyebabkan kita memilih untuk makan gaji di bawah kilang-kilang yang dikuasai oleh non-muslim, sehinggakan tetap saja kita merujuk kepada yang namanya Jepun, yang namanya Amerika, yang namanya Rusia, tiap kali kita membicarakan tentang negara maju.

Walhal ALLAH SWT menyatakan, bahawa yang namanya orang berakal, orang cerdik, orang bijak; bukanlah diukur daripada CGPAnya, tidak!! Bukanlah diukur pada ketebalan speknya, justeru tidak!! Tapi yang namanya orang yang berakal, ialah dema-dema atau depa-depa yang mana seluruh jirim yang memenuhi skop penglihatan mereka, dan silih bergantinya malam dan siang membawa peristiwa-peristiwa yang pelbagai, ada yang namanya Clinton Sang kaki pompuan, ada yang namanya Bush sang durjana, ada yang namanya Sharon yang celaka, ada yang namanya ‘maleng’ curi ayam di waktu malam, menjadi tanda-tanda kekuasan Tuhan, menjadi bahan-bahan renungan, menjadi topik-topik kajian, semacam suatu ilham padanya, untuk ia mempersembahkan sebuah karya agung yang melayakkannya dinobatkan Sasterawan Negara di Syurga kelak.

“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, menjadi ayat-ayat/ tanda-tanda/ signs buat orang-orang yang berakal” (Surah 3:190)

Benar, setiap kita ada kelemahan. Tetap bila mana kita sedar saudara-saudara kita ada kelemahan, sensor kita seharusnya menhantar maklumat pada program agar dengan demikian tindak lanjut kita ialah kita menampung kelemahan saudara kita, bukan kita menyebarkan kelemahannya itu. Bukan kita menghentam saudara kita itu. Bukan kita menjatuhkan sahabat kita itu.

Walhal inilah yang berlaku dalam masyarakat kita dewasa ini. Bila saja sensor kita tak befungsi, ertinya bukan saja nilai diri kita menjadi lebih rendah daripada robot, bahkan lebih hina nilainya daripada mesin basuh. Fikirkan dan renungkanlah.

(tapi di mana sensor kita ya????)

(dipetik daripada tazkirah Maghrib yang disampaikan di Surau SH3 pada 16 Febuari 2004 yang lalu, selepas berlalunya paper Robotic.Perghh…. susah giler…)

No comments:

Post a Comment