Followers

Friday, November 4, 2011

[Serial Pengorbanan]: DAHAGA YANG MEMBAWA KEMENANGAN

[Serial Pengorbanan]: DAHAGA YANG MEMBAWA KEMENANGAN
Oleh: Faridul Farhan Abd Wahab ”generasi Thalut baru sudah muncul..”

Arahan itu sangat menghairankan. Dan perjalanan mereka dalam menuntut kemerdekaan, sungguh suatu perjalanan nan panjang lagi membebankan. Tapi, arahan itu tentunya suatu yang wajar, apatah lagi buat umat yang sudah puas bergelumang dalam kekalahan dan kehinaan sepanjang sejarah peradaban yang mereka coretkan.

Semudah itu sajakah yang mereka sangkakan, sedang adat resam sebuah perjuangan, tidak pernah sunyi dan sepi dari gelanggang pertarungan dan pengorbanan? Hingga –bak tafsiran fi Dzilal-nya Sayyid Qutb- arahan itu saja justeru memupuk kekuatan yang tersimpan di dalam jiwa, berupa iradah (kemauan, tekad, kehendak), iaitu iradah yang dapat mengendalikan syahwat dan keinginan, yang tegar menghadapi kesulitan dan penderitaan, dan mampu mengungguli semua kemahuan dan keperluan, yang lebih mengutamakan ketaatan dalam mengemban tugas dan tanggungjawab perjuangan, hingga mampu melepasi ujian demi ujian.

“Maka tatkala Thalut keluar membawa tentaranya, ia berkata: "Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan suatu sungai. Maka siapa di antara kamu meminum airnya, bukanlah ia pengikutku. Dan barang siapa tiada meminumnya, kecuali menceduk seceduk tangan, maka ia adalah pengikutku." Kemudian mereka meminumnya kecuali beberapa orang di antara mereka. Maka tatkala Thalut dan orang-orang yang beriman bersama dia telah menyeberangi sungai itu, orang-orang yang telah minum berkata: "Tak ada kesanggupan kami pada hari ini untuk melawan Jalut dan tentaranya…”
(Surah al-Baqarah [2]:249)


Ertinya, kedahagaan itulah antara faktor kekuatan, keberanian dan kemenangan. Bukan, bukan dahaga itu, tapi kesungguhan, ketaatan dan pengorbanan para pendahaga itu, lantas menerbitkan bibit-bibit keberanian, yang justeru sangat diperlukan dalam setiap medan pertempuran.

Lalu Sayyid Qutb menyimpulkannya kepada dua. Satu; ketabahan menghadapi godaan keinginan dan syahwat. Dua; sabar menghadapi kesulitan dan beban berat. [1] Dan keduanya itu dipupuk, berkat setegaran mereka menahan gejolak dahaga yang melanda jiwa.

Lalu mereka pun tersaring. Begitu medan amal terbukti jauh berbeza dengan medan qaul atau medan lisan, pantas keyakinan dan keberanian sebahagian daripada mereka tergoncang. Pantas tampillah mereka; para pendahaga tadi. Air yang sanggup mereka dahagakan tadi, telah diganti dengan oasis kemenangan di depan mata, hingga tampillah kata-kata menang dari mulut mereka; Orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Allah berkata:
"Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar."(Surah al-Baqarah [2]:249)

Lalu ALLAH pun membalas pengorbanan suci mereka;
“Mereka (tentara Thalut) mengalahkan tentara Jalut dengan izin Allah dan (dalam peperangan itu) Daud membunuh Jalut, kemudian Allah memberikan kepadanya (Daud) pemerintahan dan hikmah, (sesudah meninggalnya Thalut) dan mengajarkan kepadanya apa yang dikehendaki-Nya. Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, pasti rusaklah bumi ini. Tetapi Allah mempunyai karunia (yang dicurahkan) atas semesta alam.” (Surah al-Baqarah [2]:251)

Belajarlah daripada mereka. Sesungguhnya kemenangan dan kejayaan itu akan terhidang, tatkala kita sudah siap menukarkan kedahagaan terhadap dunia, kepada kedahagaan terhadap akhirat. Dahaga terhadap air sungai, dengan dahaga terhadap kematian syahid nan mulia. Dahaga yang membasahi tekak, dengan dahaga memperjuangkan Islam lalu membawakan kemuliaan.

Maka adakah anda, wahai saudaraku, sudah bersedia men”dahagakan” diri anda dari kesibukan urusan dunia, untuk melepaskan “kedahagaan” itu dengan urusan di jalan ALLAH? Moga tergolong, bersama golongan yang sabar.

RUJUKAN

[1] Sayyid Quthb, “Tafsir fi Zhilalil Qur’an (Jilid II)”, Gema Insani Press (2000), ms. 181-183

 

 Posted on 13 July 2007

 

Credit picture:  checkcheck-rockrock.blogspot.com via GoogleImage

 

1 comment:

  1. Aslmkm...

    boleh ana minta pandangan Ustaz macam mana nak settle kan isu program-oriented dan hadaf-oriented dalam kalangan penggerak dan pemikir...

    kerana apa yang ana nampak dalam syura, seolah-olah kita berfikir ikut program bukan ikut hadaf...

    sebagai contoh apa yg berlaku, next daurah ialah SJ...kemudian barulah difikir apa yg boleh dicapai melalui SJ..

    bukankah sepatutnya fikir hadaf dulu bru fikir apa yg patut kita bagi?

    maaf menyusahkan Ustaz...

    JZKK

    ReplyDelete