Followers

Friday, April 11, 2014

Laksamana Do Re Mi


 

Hadith di atas, oleh Iman An-Nawawi rahimahullahi ta’ala di dalam kitabnya Riyadhus Shalihin, diletakkan di dalam Kitab Adab, di bawah Bab “Nasihat dan Penghematannya”. Perawi hadith ini –Mu’awiyah bin Al-Hakam As-Sulami radhiallahu anhu- menggambarkan baginda Nabi SAW sebagai guru yang terbaik dari segi teknik pengajarannya. Maka, tentu sahaja sebagai guru yang terbaik, method dan kaedah pengajaran baginda semestinya dituruti dan diteladani oleh kita semua, terlebih lagi kita yang mengaku sebagai umat baginda SAW ini. Ingat, Mu’awiyah Al-Hakam As-Sulami menyebut Nabi SAW sebagai ahsana ta’liman, yakni yang terbaik pengajarannya. Maka tentu saja cara pengajaran baginda SAW ini tak akan lapuk ditelan zaman. Hatta melangkau ke zaman kita ini.

 

Ini termasuklah cara menangani krisis seperti kehilangan MH370 baru-baru ini. Perhatikan pertanyaan Mu’awiyah ini: “Di antara kami ada orang-orang yang suka mendatangi para dukun.” “Dukun”, menurut Syaikh Muhammad Al-Usaimin, adalah orang yang mengabarkan tentang hal-hal ghaib yang akan terjadi di masa yang akan datang. Hal ini terjadi lantaran mereka didatangi oleh para pemimpin jin yang membawa apa-apa yang mereka dengar berupa berbagai berita dari langit (Syaikh Muhammad Al-Utsaimin, “Syarah Riyadhus Shalihin Jilid 2”, Darul Falah ms. 913-915).

 

Nah, perhatikan jawapan baginda Nabi SAW terhadap hal ini: “Jangan kamu datangi mereka.”

 

Saudaraku,

 

Nabi SAW tidak menyebut “jangan kamu percaya kepada mereka,” sebaliknya justeru Nabi SAW langsung melarang hatta untuk mendatangi mereka. Hatta di dalam Sahih Muslim, datang bertanya kepada dukun pun tetapi tidak membenarkan jawapannya, pun menjadikan solatnya tidak akan diterima selama 40 hari. Kenapa? Kenapa Nabi SAW langsung melarang mendatangi para dukun? Kerana antara lain, di kalangan manusia akan ada yang mempercayai dukun tersebut. Lalu Islam mengambil langkah menutup pintu kepada segala ruang-ruang yang bisa membawa kepada kerosakan sebegini. Samalah halnya tatkala Islam bukan sekadar melarang seks bebas, malah mendekati zina pun turut dilarang oleh agama nan murni ini. Biarpun taqrabuz zina itu dikosmetikkan oleh nama sambutan tahun baru. Atau konsert sekian-sekian. Atau pesta sekian-sekian. Dan yang lain sebagainya.

 

Maka, atas apa alasan sekalipun, tindakan yang menggambarkan ciri-ciri kedukunan, biarpun ia membawa “jenama” yang lain, baik dukun atau “do con” (melakukan penipuan) atau bomoh atau ustaz atau Laksamana Do Re Mi dan lain sebagainya, adalah tindakan yang tidak boleh ditolerir oleh kita, biar sebanyak mana pun buaya yang berjaya ditamparnya.

 

Kita memerlukan bantuan Allah dalam keadaan sekarang ini. Janganlah pula kita cemarinya dengan tindakan yang kelak menyebabkan doa-doa kita langsung ditolak oleh-Nya, seperti yang disebut oleh baginda Nabi SAW seperti yang dinukilkan oleh Imam Nawawi di dalam Hadith Arbainnya:

 

 


1 comment:

  1. Salam Ustaz, jika berkesempatan mohon ustaz untuk menulis artikel/perbahasan berkenaan cerai yang harus, haram dll dalam islam. Kenapa ia dibenci oleh Allah dan kenapa anak angkat Rasulullah S.A.W disuruh untuk menceraikan isterinya..Isu Penceraian ini menjadi musykillah di pihak ana. Jazklh.

    ReplyDelete