TRANSMISSION LINE
Cerita penggunaan tenaga elektrik bermula di Power Plant. Kemudian di hantar ke pencawang-pencawang, sebelum diagih-agihkan kepada setiap pengguna. Baik untuk kegunaan rumah-rumah (residential), mahupun kilang-kilang dan industri-industri (commercial / industrial).
Maka, secara ringkas, tempat di mana elektrik mula-mula dijanakan (yakni Power Plant) disebut sebagai generation. Kemudian penghantaran tenaga elektrik melalui menara-menara atau talian-talian Voltan tinggi (transmission line) disebut sebagai transmission, sedang pengagihan tenaga daripada stesen-stesen pencawang TNB pada Voltan yang telah diturunkan, disebut sebagai distribution. Kita sudah berceloteh panjang lebar tentang "alam generation" sebelum-sebelum ini. Kini, mari kita meneruskan kembara kita, kali ini ke "alam transmission".
Di bawah ini adalah gambar Transmission Line. Biasanya ia berlegar pada kapasiti 132kV, atau 275kV, malah 500kV juga. Pendek kata, elektrik melalui fasa transmission, harus pada Voltan berkapasiti sangat tinggi, hingga menjangkau beratus-ratus kilo-Volt. Namun, persoalannya ialah, para pengguna di rumah hanya memerlukan tenaga pada kapasiti Voltan 240V sahaja. Pada julat kilo-Volt, yang kita pakai (di rumah) rata-rata hanyalah 0.240 kilo-Volt. Di generation side pua, elektrik dihasilkan tidaklah pada range Voltan yang terlalu tinggi, sekitar 26kilo-Volt sahaja. Nah, mengapa Voltan itu harus dinaikkan ketika mahu di transmissionkan, daripada 26kV ke 500kV, jika andainya di akhir cerita tetap diturunkan ke julat 0.240kV sahaja. Mengapa tidak langsung diturunkan sejak awal? Bahkan, mengapa pula harus dinaikkan, malah setinggi 500kV pula tu?
Hal ini mengingatkan saya tentang analisa tentang sirah pemindahan Kiblat, pada saat-saat awal Hijrah ke kota Madinah. Banyak Tafsir, antaranya termasuklah Tafsir Al-Azharnya Pak Hamka dan Fi Zhilalnya Sayyid Qutb, yang menyatakan bahawa umat Islam ketika di Makkah, solatnya menghadap ke Ka'bah. Ke Baitullah. Begitu tiba di Madinah, datang perintah agar umat Islam solat menghadapkan wajah ke Baitul Maqdis. Dan hal ini berlangsung untuk sekitar 16 atau 17 bulan. Selepas itu, turunlah arahan-arahan, ayat-ayat Ilahi seperti pada permulaan Juz 2 Al-Quran, agar solat itu kembali berkiblatkan Baitullah di Makkah. Nah persoalannya, untuk apa solat itu dihadapkan ke Baitul Maqdis, andai tidak sampai pun 2 tahun selepas itu, solat itu kembali berkiblatkan Baitullah di Makkah? Seakan sama dengan persoalan kita tentang tenaga elektrik tadi, untuk apa Voltan dinaikkan ketika melalui transmission system, andai kemudiannya di bahagian distribution, Voltan itu akan kembali diturunkan?
Ustaz Anis Matta, Presiden Partai Keadilan Sejahtera (PKS), parti Islam beraliran Ikhwan di Indonesia, mempunyai analisa menarik tentang hal ini. Di dalam bukunya "Arsitek Peradaban: Kumpulan Esei Penggugah Jiwa", peristiwa ini tersirat hikmah siyasatud da'wah (bahasa saya). Di Madinah, umat Islam akan hidup berdampingan dengan sebuah komuniti ahlul kitab yang secara social politiknya sangat berpengaruh; iaitu kaum Yahudi. Dan Yahudi, kiblat mereka adalah Baitul Maqdis. "Jadi," tulis Anis Matta, "peralihan kiblat itu merupakan upaya "bargaining politik" Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassallam untuk menarik simpati komunitas Yahudi."
Selain itu, komuniti Muslim yang baru terbentuk di Madinah itu masih memerlukan waktu untuk mengikat sosio-politik dan ideologi mereka, selain memerlukan waktu untuk beradaptasi yang cukup. Maka dalam kondisi sebegini, segala kemungkinan konflik dengan pihak "luar" harus sedapat mungkin dihindari, dan ini tentunya termasuk dengan komuniti Yahudi, yang memang "hobinya" itu adalah berkonflik.
Hanya setelah hubungan sosial sesama Muslim semakin erat, barulah ketika itu Ar-Rasul Shallallahu 'alaihi wassallam merasakan betapa perlunya "komuniti ideologi yang baru lahir" itu memiliki "simbol ideologi cultural"nya yang tersendiri, lalu Allah Azza Wa Jalla pun menurunkan ayat-Nya yang memperkenankan hajat Ar-Rasul dan sahabatnya itu, dengan perintah untuk kembali solat menghadap ke Baitullah, bersama pesanan agar mereka melanjutkan, mereka melaksanakan, mereka menghidupkan perintah ini dengan bekal sabar dan solat:
"Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan salat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."
(Surah Al-Baqarah [2]:153)
Nah, lihatlah betapa hebatnya Islam mengajarkan strategi, yang sungguhpun kelihatannya sia-sia, yang sungguhpun tampaknya merugikan, yang sungguhpun tampil seakan tidak syari'e, tapi ternyata Islam tidak pernah alpa dan menidakkan persoalan strategi, demi mendapatkan keuntungan dan kejayaan di kemudian hari.
Voltan di naikkan ketika melalui Transmission Line yang jaraknya beratus-ratus kilometer itu, tujuannya untuk mengelak dan mengurangkan "kehilangan" -losses kita panggil dalam dunia engineering- yang menyebabkan terbazirnya tenaga elektrik dalam bentuk haba dan sebagainya, yang sangat mungkin terjadi andainya Voltan itu berlegar pada nilai Voltan yang rendah.
Nah, bukankah Perdamaian Hudaibiah ditentang oleh sekian ramai sahabat, saat Ar-Rasul memilih untuk menanda-tanganinya? "Bukankah kita berada di atas kebenaran dan mereka di atas kebatilan?" Protes Umar Al-Khattab radhiAllahu anh. "Bukankah korban yang mati di antara kita berada si Syurga dan korban yang mati di antara mereka berada di Neraka?" Hujahnya lagi. "Lalu ngapain kita merendahkan agama kita dan kembali, padahal Allah belum lagi membuat keputusan antara kita dan mereka?" Putra Al-Khattab meluahkan ketidak puas hatian nya. Ia tidak melihat hikmah Ilahiyah di sebalik strategi politik Sulhul Hudaibiah itu barangkali, yang dikemudian hari, terbukti brilliant, bijaksana dan menguntungkan dakwah Islamiyah keseluruhannya.
Lihatlah kebijaksanaan Islam dalam berpolitik. Kebijaksanaan Allah dan Rasul-Nya, yang bukan sekadar mengelakkan losses (kerugian) di pihak Islam, malah mampu mendistributionkan kejayaan, kemenangan dan kebahagiaan ke pihak Islam.
Al-Marhum Syeikh Jum'ah Amin menyebutkan peristiwa Ar-Rasul Shallallahu 'alaihi wassallam tidak meruntuhkan Ka'bah dan membinanya kembali pada pondasi sepatutnya, sebagai salah satu fiqh dakwah, demi melihatkan umatnya ini baru saja keluar daripada kepompong Jahiliyah. "Tidak melakukan suatu tindakan kebaikan kerana khawatir orang salah paham lalu terjerumus dalam kesalahan lebih dalam lagi", begitu tulis as-syeikh di dalam bukunya Ad-Da'wah, qawa'id wa Ushul.
Jarak yang ditempuh Transmission Line untuk menghantar elektrik dari pengeluar (generation) ke pengguna (distribution) itu jauh, maka perlukan "kebijaksanaan" untuk mengelolanya. Sebegitulah dengan perjuangan mengembalikan maruah dan kemuliaan itu juga panjang, juga jauh, maka turut memerlukan "kebijaksanaan", perlukan strategi, perlukan fiqih da'wah untuk menggerakkannya. Jika tidak, bersedialah untuk mengalami losses dan kerugian di dalam medan amal dan juangmu.
"Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jika kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu" Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta."
(Surah At-Taubah [9]:42)
Barangkali kerana itu transmission line itu tinggi, kerana bukankah "Islam itu tinggi, dan tiada yang mampu menandingi ketinggiannya?"
Cerita penggunaan tenaga elektrik bermula di Power Plant. Kemudian di hantar ke pencawang-pencawang, sebelum diagih-agihkan kepada setiap pengguna. Baik untuk kegunaan rumah-rumah (residential), mahupun kilang-kilang dan industri-industri (commercial / industrial).
Maka, secara ringkas, tempat di mana elektrik mula-mula dijanakan (yakni Power Plant) disebut sebagai generation. Kemudian penghantaran tenaga elektrik melalui menara-menara atau talian-talian Voltan tinggi (transmission line) disebut sebagai transmission, sedang pengagihan tenaga daripada stesen-stesen pencawang TNB pada Voltan yang telah diturunkan, disebut sebagai distribution. Kita sudah berceloteh panjang lebar tentang "alam generation" sebelum-sebelum ini. Kini, mari kita meneruskan kembara kita, kali ini ke "alam transmission".
Di bawah ini adalah gambar Transmission Line. Biasanya ia berlegar pada kapasiti 132kV, atau 275kV, malah 500kV juga. Pendek kata, elektrik melalui fasa transmission, harus pada Voltan berkapasiti sangat tinggi, hingga menjangkau beratus-ratus kilo-Volt. Namun, persoalannya ialah, para pengguna di rumah hanya memerlukan tenaga pada kapasiti Voltan 240V sahaja. Pada julat kilo-Volt, yang kita pakai (di rumah) rata-rata hanyalah 0.240 kilo-Volt. Di generation side pua, elektrik dihasilkan tidaklah pada range Voltan yang terlalu tinggi, sekitar 26kilo-Volt sahaja. Nah, mengapa Voltan itu harus dinaikkan ketika mahu di transmissionkan, daripada 26kV ke 500kV, jika andainya di akhir cerita tetap diturunkan ke julat 0.240kV sahaja. Mengapa tidak langsung diturunkan sejak awal? Bahkan, mengapa pula harus dinaikkan, malah setinggi 500kV pula tu?
Hal ini mengingatkan saya tentang analisa tentang sirah pemindahan Kiblat, pada saat-saat awal Hijrah ke kota Madinah. Banyak Tafsir, antaranya termasuklah Tafsir Al-Azharnya Pak Hamka dan Fi Zhilalnya Sayyid Qutb, yang menyatakan bahawa umat Islam ketika di Makkah, solatnya menghadap ke Ka'bah. Ke Baitullah. Begitu tiba di Madinah, datang perintah agar umat Islam solat menghadapkan wajah ke Baitul Maqdis. Dan hal ini berlangsung untuk sekitar 16 atau 17 bulan. Selepas itu, turunlah arahan-arahan, ayat-ayat Ilahi seperti pada permulaan Juz 2 Al-Quran, agar solat itu kembali berkiblatkan Baitullah di Makkah. Nah persoalannya, untuk apa solat itu dihadapkan ke Baitul Maqdis, andai tidak sampai pun 2 tahun selepas itu, solat itu kembali berkiblatkan Baitullah di Makkah? Seakan sama dengan persoalan kita tentang tenaga elektrik tadi, untuk apa Voltan dinaikkan ketika melalui transmission system, andai kemudiannya di bahagian distribution, Voltan itu akan kembali diturunkan?
Ustaz Anis Matta, Presiden Partai Keadilan Sejahtera (PKS), parti Islam beraliran Ikhwan di Indonesia, mempunyai analisa menarik tentang hal ini. Di dalam bukunya "Arsitek Peradaban: Kumpulan Esei Penggugah Jiwa", peristiwa ini tersirat hikmah siyasatud da'wah (bahasa saya). Di Madinah, umat Islam akan hidup berdampingan dengan sebuah komuniti ahlul kitab yang secara social politiknya sangat berpengaruh; iaitu kaum Yahudi. Dan Yahudi, kiblat mereka adalah Baitul Maqdis. "Jadi," tulis Anis Matta, "peralihan kiblat itu merupakan upaya "bargaining politik" Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassallam untuk menarik simpati komunitas Yahudi."
Selain itu, komuniti Muslim yang baru terbentuk di Madinah itu masih memerlukan waktu untuk mengikat sosio-politik dan ideologi mereka, selain memerlukan waktu untuk beradaptasi yang cukup. Maka dalam kondisi sebegini, segala kemungkinan konflik dengan pihak "luar" harus sedapat mungkin dihindari, dan ini tentunya termasuk dengan komuniti Yahudi, yang memang "hobinya" itu adalah berkonflik.
Hanya setelah hubungan sosial sesama Muslim semakin erat, barulah ketika itu Ar-Rasul Shallallahu 'alaihi wassallam merasakan betapa perlunya "komuniti ideologi yang baru lahir" itu memiliki "simbol ideologi cultural"nya yang tersendiri, lalu Allah Azza Wa Jalla pun menurunkan ayat-Nya yang memperkenankan hajat Ar-Rasul dan sahabatnya itu, dengan perintah untuk kembali solat menghadap ke Baitullah, bersama pesanan agar mereka melanjutkan, mereka melaksanakan, mereka menghidupkan perintah ini dengan bekal sabar dan solat:
"Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan salat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."
(Surah Al-Baqarah [2]:153)
Nah, lihatlah betapa hebatnya Islam mengajarkan strategi, yang sungguhpun kelihatannya sia-sia, yang sungguhpun tampaknya merugikan, yang sungguhpun tampil seakan tidak syari'e, tapi ternyata Islam tidak pernah alpa dan menidakkan persoalan strategi, demi mendapatkan keuntungan dan kejayaan di kemudian hari.
Voltan di naikkan ketika melalui Transmission Line yang jaraknya beratus-ratus kilometer itu, tujuannya untuk mengelak dan mengurangkan "kehilangan" -losses kita panggil dalam dunia engineering- yang menyebabkan terbazirnya tenaga elektrik dalam bentuk haba dan sebagainya, yang sangat mungkin terjadi andainya Voltan itu berlegar pada nilai Voltan yang rendah.
Nah, bukankah Perdamaian Hudaibiah ditentang oleh sekian ramai sahabat, saat Ar-Rasul memilih untuk menanda-tanganinya? "Bukankah kita berada di atas kebenaran dan mereka di atas kebatilan?" Protes Umar Al-Khattab radhiAllahu anh. "Bukankah korban yang mati di antara kita berada si Syurga dan korban yang mati di antara mereka berada di Neraka?" Hujahnya lagi. "Lalu ngapain kita merendahkan agama kita dan kembali, padahal Allah belum lagi membuat keputusan antara kita dan mereka?" Putra Al-Khattab meluahkan ketidak puas hatian nya. Ia tidak melihat hikmah Ilahiyah di sebalik strategi politik Sulhul Hudaibiah itu barangkali, yang dikemudian hari, terbukti brilliant, bijaksana dan menguntungkan dakwah Islamiyah keseluruhannya.
Lihatlah kebijaksanaan Islam dalam berpolitik. Kebijaksanaan Allah dan Rasul-Nya, yang bukan sekadar mengelakkan losses (kerugian) di pihak Islam, malah mampu mendistributionkan kejayaan, kemenangan dan kebahagiaan ke pihak Islam.
Al-Marhum Syeikh Jum'ah Amin menyebutkan peristiwa Ar-Rasul Shallallahu 'alaihi wassallam tidak meruntuhkan Ka'bah dan membinanya kembali pada pondasi sepatutnya, sebagai salah satu fiqh dakwah, demi melihatkan umatnya ini baru saja keluar daripada kepompong Jahiliyah. "Tidak melakukan suatu tindakan kebaikan kerana khawatir orang salah paham lalu terjerumus dalam kesalahan lebih dalam lagi", begitu tulis as-syeikh di dalam bukunya Ad-Da'wah, qawa'id wa Ushul.
Jarak yang ditempuh Transmission Line untuk menghantar elektrik dari pengeluar (generation) ke pengguna (distribution) itu jauh, maka perlukan "kebijaksanaan" untuk mengelolanya. Sebegitulah dengan perjuangan mengembalikan maruah dan kemuliaan itu juga panjang, juga jauh, maka turut memerlukan "kebijaksanaan", perlukan strategi, perlukan fiqih da'wah untuk menggerakkannya. Jika tidak, bersedialah untuk mengalami losses dan kerugian di dalam medan amal dan juangmu.
"Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jika kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu" Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta."
(Surah At-Taubah [9]:42)
Barangkali kerana itu transmission line itu tinggi, kerana bukankah "Islam itu tinggi, dan tiada yang mampu menandingi ketinggiannya?"
Ir. Faridul Farhan Abd Wahab Pengamal "Rusmul Bayan" |
No comments:
Post a Comment