Followers

Sunday, December 6, 2015

[JOM]: ABC Cable


ABC Cable

Bagi anda yang tidak biasa dengan nama LLN, cukuplah itu sebagai petanda betapa anda datang daripada generasi yang berbeza. Saya berani jamin, betapa generasi yang lahir pasca zaman pengkorporatan LLN ini bahkan tentu tidak sempat berteduh di bawah lampu pelita minyak tanah, atau terpaksa mengepam air keluar daripada tanah, kecuali mereka yang tinggal benar-benar di kawasan pedalaman barangkali. Mungkin sebahagian orang akan meletakkan kayu pengukur yang lain untuk mengklarifikasikan perbezaan generasi ini, tetapi menurut saya, tidak mengenal nama LLN sudah menunjukkan anda berada di dalam generasi yang berbeza.

LLN adalah singkatan nama kepada Lembaga Letrik Negara. Dulu, seluruh hal-ehwal tenaga elektrik berada di bawah Lembaga ini, yang –ketika itu- merupakan sebuah agensi kerajaan. Tetapi selepas kejadian black-out nasional (yakni black-out yang melanda seluruh Semenanjung Malaysia) pada tahun 1990, kerajaan akhirnya memutuskan untuk menswastakan atau mengkorporatkan LLN, lalu lahirlah Tenaga Nasional Berhad atau TNB yang kita kenali pada hari ini.

Nah, jika anda tidak biasa dengan nama LLN, tentu anda juga tidak biasa dengan tiang elektrik yang diperbuat daripada kayu. Tiang elektrik kayu ini pun, boleh juga menjadi kayu pengukur atau garis pemisah kepada perbezaan generasi yang ada pada hari ini. Jika anda berkesempatan berkongsi "memori" dengan tiang elektrik kayu ini, bererti anda bukanlah daripada Generasi-Y atau Z, maka udah-udahlah perasan muda....

Satu masa dahulu, tiang elektrik kayu ini merupakan antara "watak utama" dalam distribution tenaga elektrik (kita sudah bahaskan tentang dunia generation dan transmission sebelum-sebelum ini). Tiang ini terpacak di tepi-tepi jalan, sambil memegang 5 atau 4 kabel yang berlainan, 3 kabel untuk membekalkan tenaga elektrik pada fasa yang berlainan (Red phase, Yellow phase dan Blue phase), satu untuk Neutral dan satu lagi untuk bumi. Kini, selari dengan perkembangan teknologi dan kemajuan yang dikecapi oleh negara ini, perlahan-perlahan tiang elektrik kayu ini digantikan dengan tiang elektrik yang diperbuat daripada konkrit, tapi masih "memegang" 5 atau 4 kabel seperi yang dilakukan oleh tiang kayu sebelum ini. 


Tapi, dengan berlalunya zaman dan berkembangnya kemajuan, perlahan-lahan kaedah 5 atau 4 kabel yang dipegang oleh tiang elektrik ini digantikan oleh apa yang kita panggil sebagai "ABC Cable": Aerial Bundled Cable, yang kelihatan seakan-akan 1 kabel sahaja yang dipegang oleh tiang elektrik in
i.

Pengagihan atau distribution tenaga elektrik ke rumah-rumah sebenarnya masih lagi dalam bentuk 3 fasa. Tapi, sekarang kabel-kabel untuk setiap fasa ini dipintal bersama (bundled), lalu kelihatanlah seakan-akan ianya 1 kabel sahaja. Dalam erti kata lain, mereka bersama, bersatu, tapi tetap mengekalkan fasa atau "identiti masing-masing." "Nakhtalitu, walakin natawayyizu" bak kata seorang Sayyid Qutb. Kata wikipedia mengenal ABC cable ini:

"Aerial bundled cables (also aerial bundled conductors or simply ABC) are overhead power lines using several insulated phase conductors bundled tightly together, usually with a bare neutral conductor. This contrasts with the traditional practice of using uninsulated conductors separated by air gaps."
(Wikipedia: Aerial bundled cable)

Saudaraku,

Mari kita belajar daripada ABC Cable ini. Seluruh para anbiya' wal mursalin tentunya menyerukan persatuan dan perpaduan kepada umatnya. Ambillah Nabi Musa Alaihissalam sebagai contoh. Ia menyatukan umatnya daripada kaum Bani Israel, untuk mengengkari "ketuhanan" seorang Firaun. Tetapi apakah penyatuan Bani Israel ini menjadikan mereka mengengkari hakikat betapa di dalam kaum mereka sendiri tetap wujud kabilah-kabilah yang berbeza?

Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman: "Pukullah batu itu dengan tongkatmu". Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air. Sungguh tiap-tiap suku telah mengetahui tempat minumnya (masing-masing) Makan dan minumlah rezeki (yang diberikan) Allah, dan janganlah kamu berkeliaran di muka bumi dengan berbuat kerusakan.
(Surah Al-Baqarah [2]:60)

Nah, jika Allah Yang Maha Kuasa mahu meletakkan "veto-Nya", kenapa harus 12 mata air yang dianugerahkan Dia (Yang Maha Kuasa) kepada mereka? Kenapa tidak 1 mata air sahaja? Nah, ternyata penyatuan dan perpaduan, bukan bererti 12 harus bercampur menjadi 1, tetapi bahkan penyatuan dan perpaduan mereka umpama ABC cable tadi; mereka menyatu sebagai 1 bundled cable, tetapi masing-masing membawa "fasa elektrik" masing-masing.

Atau, ketika An-Nabi SAW mengistiharkan negara islam Madinah. Biarpun umat Islam pada ketika itu merupakan umat yang satu, tetapi masih ada yang kita panggil sebagai golongan Muhajirin, masih ada yang kita kenali sebagai golongan Ansar. Tetapi yang menariknya lagi, mereka tidak dikenal berdasarkan "nasionality" atau "bangsa" mereka. Mereka tak disebut sebagai golongan Makiyyun dan Yathribun atau Madaniyyun. Sebaliknya mereka dipanggil berdasarkan "jasa", sumbangan dan pengorbanan mereka: yang satu jasa hijrah mereka. Yang satu lagi jasa pertolongan dan bantuan mereka. Maka kenapa kita pula pada hari ini, masih mengajak kepada ketaksuban kepada sesebuah bangsa?

Lalu yang mengikat mereka bukanlah dengan melupakan asal-usul mereka, grass root mereka. Kita bahkan tidak hendak penyatuan dan perpaduan itu apabila orang cina harus memakai nama Melayu dan melupakan langsung bahasa dan kebudayaan orang cina. Kita tidak mahu penyatuan dan perpaduan itu apabila orang india harus suka makan budu dan sambal belacan seperti orang-orang Melayu. Tetapi yang sepatutnya kita mahukan, adalah penyatuan dan perpaduan berlandaskan resepi daripada Al-Quran, yakni ketika yang menyatukan kita semua, adalah konsep rahmah dan kasih-sayang daripada Tuhan.

Jika Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu, tetapi mereka senantiasa berselisih pendapat. Kecuali orang-orang yang diberi rahmat oleh Tuhanmu. Dan untuk itulah Allah menciptakan mereka. Kalimat Tuhanmu (keputusan-Nya) telah ditetapkan: sesungguhnya Aku akan memenuhi Neraka Jahanam dengan jin dan manusia (yang durhaka) semuanya.
(Surah Hud [11]:118-119)

Maka lihatlah formula yang diguna pakai umat pada hari ini. Seruan-seruan menyeru kepada "Melayu", ternyata menjauh dan menjarakkan lagi masyarakat bukan Islam bukan Melayu negara ini. Lihatlah ketika gerakan Islam merasakan betapa hanya mereka sahajalah yang layak berada di muka bumi Malaysia ini. Bukan sekadar konsep fastabiqul khairat yang diserukan oleh Quran ternafi, malah gerakan mereka menjadi seperti "sebuah agama": tidak boleh wujud dan lahir gerakan Islam selain daripada mereka. Sedangkan jika itulah formula yang diguna pakai, sepatutnya dalam urusan feqah yang lebih kritikal kerana melibatkan halal-haram, dan sah-tak sahnya ibadah kita, lebih patut hanya boleh wujud 1 mazhab feqah semata-mata.

Ada mazhab yang kata makmum dalam solat Maghrib misalnya, tidak perlu membaca Fatihah, kerana kita harus mendengar dan meneliti bacaan imam. Tetapi mazhab yang dianuti dan dipegang oleh mazhab kita pula mengatakan sebaliknya; jika makmum tidak membaca Fatihah, maka tidak sahlah solatnya tadi. Nah, maka apakah kewujudan Mazhab Syafi'i selepas kemunculan Mazhab Maliki misalnya, menjadikan Syafi'i terkeluar daripada Islam?

Inilah akibatnya jika kesatuan dan perpaduan itu, disalah fahami konsepnya. Maka marilah belajar daripada ABC cable: biar apa pun mazhab anda, kita adalah umat yang satu. Ambillah ibrah daripada ABC cable: biar apa pun jemaah atau gerakan dakwah anda, kita boleh bekerjasama dalam hal-hal yang disepakati, dan berlapang dada dan saling maaf-memaafkan dalam hal yang tidak kita sepakati. Kerana jika bercampurnya fasa-fasa elektrik yang berlainan, malah akan mengakibatkan terjadinya litar pintas!


Ir. Faridul Farhan Abd Wahab

Kerteh, Terengganu



1 comment:

  1. Assalamualaikum wmt..
    U
    Ir. Faridul, bolehkah saya nak minta tuan menulis tentang cara memohon sbg jurutera elektrik kompeten.

    Saya ucap berbanyak terima kepada tuan.

    ReplyDelete