Followers

Thursday, April 21, 2016

Tiki-taka

"Estamos tocando tiki-taka tiki-taka."
-Andres Montes-

6 daripada 6. Itulah jumlah piala yang dimenangi oleh Josep "Pep" Guardiola pada musim pertamanya sebagai jurulatih pasukan utama Barcelona. Dalam erti kata lain, Pep –sebegitulah dia biasanya dipanggil- menyapu bersih kesemua piala, kesemua kejuaraan, kesemua kejohanan yang dipertandingkan pada tahun tersebut (2009), dan itu semua ia raih, hanya dalam tahun pertamanya sebagai jurulatih utama pasukan liga! Dan, itu semua ia peroleh, dalam usia yang relatif masih muda; tepatnya 38 tahun! Dan -yang terlebih penting, ia dan anak didik bimbingannya Barcelona- beroleh semua itu dengan corak permainan yang begitu menghiburkan; begitu mengagumkan!  Penguasaan bola (biasa disebut possession) yang dominan lagi luar biasa!

Corak permainan yang sama turut didendangkan oleh pasukan bola sepak Sepanyol ketika mengharungi kejohanan Piala Dunia 2010 dan Piala Eropah 2012, sehingga mereka tampil unggul dan jaguh, lalu menjuarai kedua-dua kejohanan tersebut. Corak permainan dominan itu, kini lebih dikenali sebagai "tiki-taka." 

       

Apakah itu tiki-taka? Mari saya berikan definisi peribadi saya untuk tiki-taka. Berbanding cara anak-anak kampung bermain bola, dengan seorang pemain memegang bola terlalu lama dek kerana sibuk nak menggentel (menggelecek) 2, 3 pemain, atau cara permainan "ala Inggeris" yang sibuk bermain "long ball", hantara jauh ke depan dengan harapan penyerang tinggi lampai di atas sana akan mendapat bola, corak permainan tiki-taka lebih seperti ketika dalam sesi latihan, di mana sorang atau dua pemain, akan duduk di dalam bulatan beberapa pemain; 8, 9 atau lebih pemain, dan cuba merampas bola daripada mereka. Pemain-pemain yang membentuk bulatan pula akan menghantar bola sesama mereka, hanya dengan "1 touch". Ertinya, dalam tiki-taka ini, pemain tidak memegang bola terlalu lama, tetapi "pasukan" itu yang akan memegang bola lama; saling menghantar sesama mereka, lalu pihak lawan akan menjadi semacam "monyet" yang tak henti-henti mengejar bola untuk cuba merampasnya.

Bola sentiasa bergerak, dan satu pasukan akan tampil dominan. Inilah antara yang menghiburkan penonton. Maka selain tiki-taka menjadikan satu pasukan itu lebih unggul dan dominan, sarat dengan hantaran dan penguasaan bola (possession) yang tinggi, ia juga merupakan "santapan enak" kepada para penonton, hingga tidak ada saat waktu yang mereka habiskan untuk menonton perlawanan bola sepak, yang terasa seperti dibazirkan. 


Tapi, untuk sesebuah pasukan bermain tiki-taka, semua pemain diperlukan. Semua pemain harus terlibat. Sama ada anda star atau tidak, sama ada anda "1st eleven" atau hanya seorang Marcus Rashford si pemain simpanan yang masuk dek kerana darurat, tidak cukup player, begitu anda di atas padang, setiap seorang pemain harus memainkan peranan. Dan peranan itu terkadang hanyalah "1st touch" football. Seperti penakut yang terlalu takut untuk menyimpan bola, atau "tak cukup ilmu", "tak cukup baik", "belum bersedia lagi", "belum dapat hidayah lagi" dan sebagainya…. Tapi sungguh, dengan anda melepaskan bola seawal yang boleh, 1st touch itulah  antara ramuan kejayaan dan keberhasilan kepada formula tiki-taka ini.

Dan posisi anda di atas padang juga penting. Posisi anda yang "nak baik sorang-sorang", "tak nak bergaul", infiradhiah (individualistic) ini, memudahkan seorang Xavi atau Iniesta atau Sergio Basquet untuk menghantar bola kepada anda, sebelum anda pun cepat-cepat menghantar bola kepada orang lain, kerana anda kononnya tidak mau terlibat dalam kerja-kerja dakwah ini. Eh…… camane leh masuk kerja dakwah ni pulak??

Tiki-taka telah membawa era baru kepada pasukan Barcelona. Kemudian Sepanyol. Sekarang Bayern. Tapi, sungguh ia memerlukan komitmen dan keterlibatan semua. Seperti Son-Goku yang tidak berjaya mengalahkan lawannya sungguhpun sudah menjadi Super Saiya. Ia akhirnya bisa mengalahkan pihak lawan dengan keterlibatan semua, dengan "bola jiwa"; perkongisan "Qi" daripada semua orang. 


Seperti Perang Badar. 313 orang memang bukan lawannya 1,000 orang Quraisy yang siap berperang. Apatah lagi 313 itu sampai ke medan Badar pun, bukan atas alasan perang.


Tapi, ketika semua mahu berperanan, ketika tidak ada yang perasan star dan mahu membolot bola sorang-sorang, "tiki-taka" ini akhirnya membuka ruang-ruang dan relung-relung kemenangan.

"Miqdad bin Al-Aswad R.A, dia berdiri dihadapan mereka yang masih merasa takut dan berkata kepada Rasulullah SAW:

"Ya Rasulullah (SAW)!, Kami tidak akan mengatakan kepadamu seperti apa yang dikatakan oleh bani Israel kepada Musa (AS), 'Pergilah kamu bersama Tuhanmu, kami duduk (menunggu) di sini'( Dalam surah Al-Maidah). Pergilah bersama dengan keberkahan Allah dan kami akan bersama dengan mu !".

Rasulullah SAW merasa sangat suka, akan tetapi Rasulullah hanya diam, beliau menunggu dan beberapa orang dari sahabat dapat mengetahui keinginan Beliau SAW. Sejauh ini hanya sahabat Muhajirin yang telah menyatakan kesungguhan mereka, akan tetapi Beliau menuggu para  sahabat Anshor yang sebagian besar tidak hadir dalam baiat 'Aqaabah untuk turut serta dalam berperang melawan kekuatan musuh bersama-sama Rasulullah SAW di luar kawasan mereka. Maka, pemimpin besar sahabat Anshor, Sa'ad bin Muadh angkat bicara:


"Ya Rasulullah (SAW) mungkin yang engkau maksudkan adalah kami". Rasulullah SAW menyetujuinya. S'ad kemudian menyampaikan pidatonya yang sangat indah yang mana dia berkata:

"Wahai utusan Allah, kami telah mempercayai bahwa engkau berkata benar, Kami telah memberikan kepadamu kesetiaan kami untuk mendengar dan thaat kepadamu... Demi ALlah, Dia yang telah mengutusmu dengan kebenaran, jika engkau memasuki laut, kami akan ikut memasukinya bersamamu dan tidaka ada seorangpun dari kami yang akan tertinggal di belakang... Mudah-mudahan Allah akan menunjukkan kepadamu yang mana tindakan kami akan menyukakan mu. Maka Majulah bersama-sama kami, letakkan kepercayaan kami di dalam keberkahan Allah".

Tiki-taka anyone?

4 comments:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  2. SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG
    PALING MISKIN
    DIDUNIA DAN SAYA HIDUP BERSAMA .ISTRI DAN 3 BUAH HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN 2
    DAN 10 TAHUN ITU
    KAMI TIDAK PERNAH? MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN
    TULANG BERSAMA,SUAMI SAYA
    UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP
    KELUARGA SAYA..AKHIRNYA
    AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK PARA NORMAL YANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU
    SEMUA TIDAK PERNAH
    MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT PUTUS ASA AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG
    MEMBERIKAN NOMOR,
    (MBAH JOYO RATMO) ,, SAYA PIKIR TIDAK ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI UNTUK MENGHUBUNGI,
    (MBAH JOYO RATMO). DAN
    AKHIRNYA,(MBAH JOYO RATMO y , MEMBERIKAN ANGKA GHOIBNYA, ,4D... DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..KINI
    SAYA SANGAT
    BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,DAN TANDA
    TERIMAH KASIH SAYA KEPADA
    MBAH SETIAP SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN.(MBAH JOYO RATMO) BAGI ANDA YANG
    INGIN MERUBA NASIB
    SEPERTI SAYA SILAHKAN HUBUNGI (MBAH JOYO RATMO) DI NO 085-242-474-478-
    DEMI ALLAH LANGIT DAN BUMI PASTI TEMBUS 100% ..

    ReplyDelete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete