Followers

Wednesday, February 24, 2016

Penalty

Satu dunia kecoh. Pasalnya, bukan hanya kerana kemenangan besar Barcelona bertemu Celta Vigo 6-1, tetapi juga sepakan penalty "istimewa" oleh Lionel Messi! 


Messi berpeluang mencatatkan gol La Liganya yang ke-300. Namun, pada saat getir itu, apa yang ia lakukan? Ia bahkan membuat hantaran –yang kemudiannya disudahkan oleh Luis Suarez- berbanding membuat ledakan seperti lazimnya sepakan penalty diambil.

Satu dunia gempar! Trending di mana-mana bukan lagi soal bola sepak, tetapi sepakan penalty Messi yang istimewa. Seakan-akan sepakan penalty itulah bola sepak!

Namun, sepakan penalty sebegitu bukanlah kali yang pertama. Thiery Henry dan Robert Pires pernah mencuba penalty yang semacam itu pada tahun 2005. Sebelum itu pun sudah ada yang mencuba. Namun, sepakan penalty ala passing yang paling terkenal, adalah yang dilakukan oleh lagenda Belanda, Johan Cruyff dan temannya Jesper Olsen pada tahun 1982.

Johan Cruyff tidak sekadar Berjaya sebagai pemain, malah menyerlah sebagai jurulatih. Di bawah kendalian dialah, pasukan bola sepak Barcelona merevolusi dan memasuki era baru permainan bola sepak. Dia dikatakan me­reinvented permainan bola sepak itu. Salute untuk Cruyff! 


Cerita seorang Johan Cruyff mungkin kelihatannya tidak "Islamik". Namun, kerana ia berjaya merobah sesuatu, atau dalam bahasa lain menTAJDID dunia bola sepak, tidak salah untuk belajar sesuatu daripadanya. Bukankah Quran sendiri menghidangkan cerita belajar daripada Malakatus Saba' yang masih kafir, serta burung yang menanam temannya yang mati kepada kita?

Ayuh kita belajar….

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete