Followers

Sunday, December 19, 2010

[serial permotoran]: Side Mirror

Kutatap buku Sejarah Duniaku

betapa gahnya piramid, tembok

                        dan runtuhan itu:

benda-benda ajaib di dunia.

 

Kerana berkuasanya manusia

maka dibina piramid itu

piramid yang menyaksikan

terhapusnya naywa-nyawa

tertimbusnya tulang-belulang

golongan rakyat bergelar hamba

akibat ketaatan dan ketakutan

kepada seorang Tuhan

yang mengerah dan bermegah di puncaknya.

 

Kerana halobanya manusia

maka didirikan tembok itu

tembok yang melambangkan

lemasnya jiwa

gemasnya perasaan

golongan rakyat bergelar hamba

akibat ketaatan dan ketakutan

kepada secebis keturunan mewah

yang khuatir “hartanya” kan pecah.

 

kerana degilnya manusia

maka runtuhlah kota-kota itu

runtuhan yang membuktikan

handalnya kita

gagalnya kita

golongan makhluk bergelar manusia

akibat membuktikan ketamadunan

kepada saudara-saudara sendiri

yang asyik berlumba entah ke mana

 

 

“Tadabbur” Wira Budiman Azizan (WBA) terhadap sejarah lewat sajak “Gah”nya[1], wajar menjadi pelajaran buat kita semua. Masakan tidak, sejarah sememangnya penting lagi perlu untuk menjadi pedoman buat insan-insan, dalam melayari bahtera kehidupan. Bahkan al-Quran sendiri, hadir dengan kira-kira 2/3 ayatnya, membawa kembali cereka sejarah untuk dipertontonkan oleh sekalian alam, abadi, terpatri, berkekalan, selari dengan terpeliharanya kalam indah Tuhan hingga ke penghujung zaman. Bahkan, begitu Allah menutup “ahsanul qashas” “cerita terbaik” tentang kisah Nabi Allah Yusuf itu, tidaklah Allah mengakhirinya melainkan dengan menyebut “Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka, terdapat “ibrah”/ “pelajaran” bagi orang-orang yang berakal” (Surah Yusuf [12]:111) Ertinya sejarah, akan selamanya memberikan manfaat buat kehidupan insani, selagi manusia tetap sudi untuk belajar danbermuhasabah daripada cerita-cerita para pendahulu mereka itu.

 

Ia umpama side mirror pada kenderaan. Sekali-sekala, melirik ke belakang, melihat helaian-helaian permaidani sejarah itu perlu, agar pemanduanmu itu akan selamat sampai ke destinasi yang dikau tuju. Membelah rebut badai kehidupan, atau gelap dan kelamnya malam, demi menuju cahaya nan gemilang. Menahan ngantuk atau amarah dek jem dan trafik yang menggeramkan, asal “rehat” dan bahagia abadi terhidang di hujung perjalanan. Bahkan tanpa side mirror itu, anda bisa disaman, kerana pemanduan anda bisa membahayakan manusia-manusia baik di hadapan mahupun di belakang.

 

Lantara itu, baik dalam berpolitik, atau berekonomi, atau berdakwah, dan lain sebagainya, kegagalanmu belajar daripada side mirror mu itu, sekadar menjadikan potensimu terjebuk ke lubang yang sama berulang-ulang. Walhal, orang beriman tidak akan masuk ke lubang yang sama dua kali; begitulah pesan seorang Nabi.

 

Dari sejarah, kita kemudiannya menyedari, bukankah umat Islam pernah bertakhta dan menerajui dunia berabad-abad lamanya? Dari sejarah, kita kemudiannya teringat, bukankah bilangan yang sedikit sering kali bisa melalah luntukkan bilangan yang banyak, tatkala izin Allah dan pertolongan-Nya senantiasa memayungi dan menaungi mereka? Dari sejarah, kita kembali meyakini, setiran-tiran penguasa, bukankah Firaun yang gagah perkasa, akhirnya tumbang dan terhumban ditelan laut akhirnya?

 

Tapi, side mirror hanya perlu dipandang sekali-sekala. Jangan kerana terlalu khayal melayani kereta di belakang, menyebabkan dirimu terlupa untuk melihat kenderaan-kenderaan yang berada di hadapan. Begitulah, dek terlalu syok berbangga dengan sejarah silam, manusia akhirnya lupa mengembalikan kegemilangan lampau dalam realiti kehidupan. Ustaziyatul alam harus segera direalisasikan, dengan senantiasa memandang ke hadapan, tanpa lupa untuk sekali-sekala mengintai ke belakang.

 

Lalu sejarah pun mengembalikan putarannya: kegemilangan Islam, pasti kan kembali, akhirnya.

 

Kututup buku Sejarah Duniaku

sejarah penindasan, penguasaan

                        dan kejatuhan:

tidaklah seajaib mana

 

 

RUJUKAN

 

[1]        Sajak “Gah” oleh Wira Budiman Azizan, Dewan Siswa Oktober 1996

 

 

Thank You and Best Regards.

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Ir. Faridul Farhan Abd Wahab | yang sedang dikaffarahi demam |

 

No comments:

Post a Comment