Followers

Thursday, January 24, 2013

[JOM]: PERINTANG

PERINTANG

 

Anda tidak perlu menjadi graduan bidang kejuruteraan, apa lagi menjadi Jurutera Profesional (Ir.) mahupun Jurutera Kompeten, untuk mengetahui hukum asas keelektrikan. Itulah rumus V=I.R, dimana "V" mewakili Voltan (unitnya Volt), "I" mewakili arus elektrik (unitnya Ampere) manakala "R" mewakili kerintangan (unitnya Omh atau Ω). Para engineer memanggilnya sebagai Ohm's Law, biarpun para Om (panggilan untuk "pakcik" di dalam Bahasa Indonesia) tidak pernah pula meletakkan apa-apa undang-undang yang seumpamanya.

 

 

 

Perintang, atau di dalam bahasa omputihnya disebut "Resistor", adalah komponen yang membawa nilai kerintangan di dalam sesebuah litar. Ianya berfungsi, antara lain, untuk mengurang dan menurunkan arus yang mengaliri sesuatu litar elektrik. Sesuai dengan hukum asas keelektrikan tadi, V=IR, di mana untuk sesebuah litar ataupun perkakas yang nilai Voltannya tetap, arus akan berkurangan dengan semakin meningkatkan nilai kerintangannya. Begitulah sebaliknya, arus akan meninggi, dengan berkurangnya nilai kerintangan Sang Perintang itu tadi. Ringkasnya sebegini:-

 

I  ↑   R  ↓

I  ↓   R  ↑

 

 

Sebahagian orang, tentu akan prefer nilai rintangan yang rendah. Kerana, dengan yang demikian, nilai Arusmu akan setanding nilai Voltanmu. Untuk lampu, nilai Arus yang tinggi akan membantu kecerahan lampu yang lebih baik. Untuk kipas, nilai Arus yang besar, dapat menjadikan putaran kipas semakin laju, maka lebih beranginlah kamar tidurmu dan tidak perlulah kita berpeluh-peluh menahan kepanasan iklim tropika negara kita. Namun, di sinilah penilaian manusia, terkadang tersilap, terkadang tersingkap akan ada cacat-celanya.

 

Biarpun Arus Elektrik yang tinggi bermanfaat untuk "kepuasan maksimum" radas-radas elektrik, terkadang Arus yang tinggi itu juga bisa menjahanamkan perkakas-perkakas elektrik itu. Ia bukan sekadar bisa merosakkkan peralatan, bahkan bisa mengancam nyawa manusia yang berdekatan. Itulah sebabnya, litar-litar elektrik itu kebiasaannya dihiasi dengan Perintang, kerana nilai rintangan itulah yang bertindak menyelamatkan litar tersebut, sehingga tetap beroperasi lalu membawa kebahagiaan kepada kehidupan manusia sejagat.

 

Saudaraku,

 

Kehidupan ini umpama litar. Terkadang manusia akan "terbakar" dek tingginya "Arus Kehidupan". Maka di sinilah pentingnya "rintangan-rintangan", yang menyeri dan bertaburan sepanjang perjalanan kehidupan. Dengan adanya rintangan, ujian , dugaan dan ranjau kehidupan, Allah memberikanmu kesempatan untuk beroleh keredhaan dan keampunan, dengan syarat engkau bisa bersabar menempuh segala ujian yang telah DIA ditetapkan. Sabda Nabi SAW;

 

"Barangsiapa dikehendaki oleh Allah akan memperoleh kebaikan, maka Allah akan memberikan musibah kepadanya."

(Riwayat Bukhari daripada Abu Hurairah. Hadith no. 39 Riyadhus Sholihin)

 

Juga, rintangan kehidupan itu akan mematangkan dirimu, menjadikan dirimu lebih baik dariapada yang sebelumnya, lalu beroleh kebaikan-kebaikan yang tidak pernah engkau duga, tidak pernah engkau sangkakan, biarpun asalnya kau meratapi betapa sulitnya semua ujian dan dugaan. Lihatlah firman Tuhanmu;

 

"...bolehjadi benda yang kamu benci, benda itulah yang baik untukmu. Bolehjadi benda yang kamu sukai,benda itulah yang buruk buatmu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

(Surah Al-Baqarah [2]:216)

 

Oleh kerana itulah, para ulamak dan salafus-soleh sering kali mengingatkan, betapa kesenangan dan kemewahan itulah fitnah kehidupan, yang harus engkau risaukan. Berapa ramai manusia tumbang, saat mereka melalui kemewahan dan kesenangan, tanpa menyedari tingginya "arus kehidupan" itu, tenyata memusnahkan "litar keimanan". Dan, berapa ramai pula insan yang bertambah baik, dengan hebatnya "rintangan kehidupan", sehingga mereka kemudiannya muncul mengemudi sejarah perjuangan, persis yang dilalui dan dialami generasi Muhajirin, yang kedukaan penyiksaan dan kekerasan di awal perjuangan, justeru menjadi bekal untuk mereka kemudiannya mewarisi podium keKhalifahan.

 

Ternyata benarlah good news buat mereka yang "rintangan kehidupan", berjaya menurunkan "arus kesombongan dan kebongkakan";

 

"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar,"

(Surah Al-Baqarah [2]:155)

 

Maka, renungkanlah kembali pesannya Alfred Pennyworth, Sang Butlernya keluarga Wayne Gotham City;

 

 

 

"Why do we fall, Sir?

 

 

So that we can learn to pick ourselves up."

 

 

 

Ir. Faridul Farhan Abd Wahab

Jurutera Profesional  dan Jurutera Elektrik Kompeten

Lulusan Ijazah Kejuruteraan Elektrik dan Sijil Pengajian Syariah

 

 

No comments:

Post a Comment