Followers

Thursday, September 11, 2014

Ada potongan kata-kata yang indah, inspirational, dan menggugah, yang konon diucapkan Sir Richard Branson, sang "otai" dunia penerbangan murah. Konon katanya;

 

Train people well enough so they can leave.

 

Treat them well enough so they don't want to.

 

Saudaraku,

 

Bukan hanya di alam pekerjaan , malahan di alam "pembinaan" (yakni pembinaan kader-kader dan rijal-rijal), quotable quote Sir R.Branson itu bisa terpakai. Ini bukan dunia silat dulu-dulu yang ngko harus sembunyikan sedikit apa yang ngko tahu, agar anak murid tak boleh dan tidak akan melawan guru. Bukan. Bukan! Ini dunia Islam yang amanah terhadap ilmu! Hingga, beberapa hadith yang Nabi SAW tujukan specifically kepada individu-individu tertentu, lalu menjadi rahsia mereka di zaman baginda Rasul, kemudiannya diceritakan kepada kita semua selepas kewafatan baginda, sebagai memenuhi amanah ilmu dan penyebaran hadith dan sunnah baginda Nabi SAW.

 

Ngko tidak perlu takut pengikut "melawan" guru, selagi mana ngko treat them well enough, insyaAllah….

 

Train them well enough memenuhi keperluan fikri manusia. Manusia yang tidak terpenuhi keperluan fikri ini, akan menyebabkan terjadinya maradhus Syubhat, yakni penyakit "konfius". Sehingga, jadilah ia golongan yang disebut Ad-dhallin di dalam Al-Fatihah.

 

Sedang treat them well enough adalah bagi memenuhi keperluan hati dan perasan –biasa juga disebut rohani- agar manusia tidak memiliki maradhus syahwat, yakni penyakit busuk hati, gedebe dan lain seumpanya. Inilah golongan yang tergolong di dalam Magdhubi alaihim seperti yang tersebutkan di dalam Al-Fatihah.

 

Nah, Al-Fatihah mengajarkan kepada kita kesempurnaan dan keseimbangan aspek kemanusiaan ini. Sir Richard Branson mensimplifykannya kepada kita di kemudian hari. Gabungan padu nash dan keteladanan, kemudiannya menghasilkan apa yang bisa kita sebut sebagai bayyinah, sesuai dengan apa yang Allah gambarkan di dalam surah yang ke-98:

 

"…bayyinah. Rasul daripada Allah (keteladanan) yang membacakan suhuf yang menyucikan (nash)"

 

Alangkah indahnya jika keteladanan ini ditunjukkan oleh seorang yang beragama Islam? Makanya, train your kader, your rijal, to be the best. Even better than you!

And treat them well enough, as what was reminded by our Prophet Nabi SAW, in hadith arbain ke-13, sesuai seperti apa yang anda mahu orang lain treat you!

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbt.

    ustaz, mcm mana nak buang perasaan tak best bila berhadapan dengan mutarabbi yang personaliti clash dengan kita? sbb perasaan tak best tu akan buat kita tak treat them well enough,,

    ReplyDelete