Followers

Monday, October 4, 2010

Andainya Power Station itu Black-out...

Assalamualaikum warahmatullah…

Dalam pada ALLAH menguji diri kerdil ini dengan ‘pembekuan’ nikmat kesihatan, masih saja terserlah kemurahan-Nya dengan diberinya segenggam ilham, guna ditabur di pepasir kehidupan…

Ikhwah wa akhawat fiLLAH, mudah-mudahan disinari hidayah oleh ALLAH,
Bila saja ditimpa sedikit kesakitan, mulalah manusia menaruh kembali pengharapannya pada Tuhan. Kalau orang-orang tua kita menasihati anak kesayangannya di perantauan, tentu saja mereka akan menyuruh kita menjaga kesihatan, guna agar kita tak ditimpa kesulitan dalam meng’operate’ tubuh kehidupan. Kerana orang tua kita pastinya khuatir, anak muda di perantauan, bila saja ditimpa sedikit kesakitan, maka siapa lagi yang mahu menjaganya? Siapa lagi yang mahu menguruskan makan minumnya? “Tapawe/tupperware” muntahnya siapa yang nak hulurkan? Pakaian kotornya, siapa yang mahu mencucikan?

Bila cerita pasal takde orang nak jaga ni (tu sebab kan ke elok kalau kita kawin muda. At least ada la orang nak jaga…), ana teringat akan power station (sebab kebetulan ana ambik bidang Electric Power). Berbeza sungguh nasib kita. Kalau namanya power station atau bahasa pasarnya “stesen janakuasa elektrik”, ia pasti ada orang menjaganya. Kalau tak tiap hari pun, minimum seminggu sekali, akan ada engineer yang datang menjenguknya, guna memastikan tiada berlakunya ‘leakage’, guna menentukan tiada berlakunya ‘short-circuit’ lain sebagainya. Sedangkan diri kita pula, tambah pulak yang bujang-bujang, tambah pulak yang dok di perantauan, tiada siapa yang nak menjaga kita. Walaupun hakikatnya ALLAH sentiasa memelihara kita….



Hai…beruntung sungguh dirimu hai sang power station. Kerana makhluk bernama manusia tahu, andainya engkau tidak dijaga, tidak di’belai’, tidak di’tatang’, maka kelak ‘demam’ yang engkau hadapi, akan menjadi semacam satu ‘virus’ pada kehidupan dema, suatu penyakit yang ternyata jauh lebih bahaya berbanding denggi, jauh lebih menggerunkan berbanding nipah, jauh lebih kompleks berbanding AIDS. Kerana demi sesungguhnya yang namanya power station itu merupakan sumber bekalan tenaga kepada sesebuah bandar. Maka kalau ia buat hal, boleh hancus ekonomi bandar tu. Macam yang terjadi beberapa purnama lepas, ketika sebahagian negara mengalami black-out, dek kerana sang pembekal tenaga ni diserang “selsema” agaknya…

Maka dengan yang demikian, sudah semestinya yang namanya power station ini dibelai dan dijaga dengan sebaiknya, tatkala menyedari akan begitu pentingnya ia pada ekonomi, sosial, politik dan segala macam urusan yang melibatkan pementasan kehidupan. Sedangkan untuk diri kita, di mana power stationnya?? Itulah yang namanya hati, tempat bermulanya segala niat. Bukankah Rasulullah S.A.W menyatakan bahawa setiap sesuatu bermula dengan niat, hinggakan para ulama’ menyatakan semacam kata sepakat akan peri pentingnya masalah niat ini dalam amalan-amalan kehidupan (rujuk Hadith Arbain Imam Nawawi, pada perbahasan hadith yang pertama). Dan bukankah Rasulullah S.A.W mengisyaratkan akan perlunya kita ‘menghantar engineer’, guna memastikan power station kita ini berada dalam kondisi yang baik setiap masa, agar mudah-mudahan tenaga elektrik yang disalurkan tak akan putus tanpa dijangka ?

“..Ketahuilah dalam tubuh badan manusia ada seketul daging, bila mana soleh daging ini, akan solehlah tubuh badan itu seluruhnya, dan bilamana rosak daging ini, akan rosaklah tubuh badan seluruhnya. Ketahuilah, daging itu adalah HATI.”

(juga rujuk Hadith Arbain Imam Nawawi, kali ini pada perbahasan hadith no enam).

Maka begitulah pentingnya hati dalam kehidupan, hinggakan orang bercinta saja, menggunaka lambang hati sebagai simbol kasih sayang. Walaupun hakikatnya tak sama langsung bentuknya dengan bentuk love yang dema dok lukis atas kad, dok pahat kat pokok, dok tenun di baju, lain sebagainya.

Mungkin barangkali TNB boleh buat iklan tentang masalah ni, biar iklan ‘jamban tradisional’ kelolaan Indah Water mendapat saingan….

Assalamualaikum warahmatuLLAH…

Doakan sempat sembuh untuk menghadapi viva dan coming paper…

-Farhan Al-Banna
(2004, menghabiskan sisa ilmu engineer yang ada…

sebelum kemudiannya diterima bekerja di Power Plant)

No comments:

Post a Comment