Followers

Wednesday, January 12, 2011

[arkib]: Industrial Engineer

Oleh: Faridul Farhan Abd Wahab

(sempena kehadiran Mr. Ramesh, industrial engineer ke Hoeken pada 2004)

 

Adalah Industrial Engineer itu -dari pengamatan di kilang lama dahulu- merupakan suatu karier yang mencabar lagi menyeronokkan. Ini kerana salah satu daripada tugas mereka –sila betulkan andainya tersilap- dalam konteks karier di kilang, adalah untuk menganalisia dan memperbaiki mutu sesuatu proses penghasilan produk. Ini bererti, tanggungjawab untuk memastikan prosedur yang berlaku di line (meja yang mengandungi operator pengeluaran untuk penghasilan sesuatu produk) mampu menghasilkan produk yang optimum pada kos yang minimum, terletak di tangan mereka.

Nah, ini bererti merekalah “pemimpin-pemimpin” dan “perwira-perwira” yang bertanggungjawab memastikan sesuatu proses yang berlaku di line tadi menjimatkan masa, dan wujudnya pembahagian tugas yang seimbang. Dan untuk menggubal proses sedia ada kepada prosedur baru yang lebih efisyen lagi menguntungkan, sudah tentu memerlukan penelitian, kajian dan kebijaksanaan sang Industrial Engineer tadi.

Maka beginilah -menurut sdr Ramesh, Industrial Engineer di sebuah kilang alat ganti kereta- caranya menghasilkan “keajaiban” tersebut. Dalam masa 3 hari sahaja, sang engineer tersebut mampu untuk mengefektifkan lagi proses yang berlaku di line tersebut. Satu hari digunakan untuk inspection, sehari untuk implementation, sehari lagi untuk test result.

Di hari pertama sang engineer, beliau harus memerhatikan (inspection) proses yang berlaku di line. Kerana hanya setelah mengenal “lapangan”, barulah ia mampu memahami dan seterusnya merencanakan langkah-langkah terbaik untuk menyeimbangkan pembahagaian tugas sesama operator, dan seterusnya mengurangkan masa proses, sehingga lebih banyak produk dapat dikeluarkan.

Ini diikuti oleh implementation, iaitu medan di mana amal nyata hasil perencanaan-perencanaan sebelumnya dilakukan. Kemudian daripada itu, harus adanya suatu sesi muhasabah (test result) demi memastikan hasil kerja tangannya, hasil buah ilhamnya adalah suatu tindakan yang bermanfaat untuk semua.

Begitulah juga dengan dakwah. Dakwah, andainya tidak dimulakan dengan inspection (makrifatul maidan/ kenal lapangan) akan bisa memungkinkan gagalnya usaha dakwah tersebut. Ini kerana, seorang “harakah Engineer” yang tidak mengenali siapa mad’u (objek dakwahnya), siapa musuh-musuh yang mengintai, apa halangannya, apa isunya, akan membahayakan bahkan membinasakan dakwah yang hendak ia bina. Syeikhul Islam Ibnu Taymiyah misalnya, menegur para duat tentang hal ini dalam bukunya “Amar Ma’ruf Nahi Munkar”, Seorang da’i, menurut Ibnu Taymiyah, harus memahami bila ia harus melakukan amar maaruf sahaja, atau nahi munkar sahaja, ataupun kedua-duanya sekali. Cukuplah kisah kemasukan tentera Monggol ke Daulah Islam sebagai teladan kita. Demi melihat tentera Monggol menjadi mabuk di jalanan, lantas para pengikut Ibnu Taymiyah mahu menyerang mereka, sebelum dihalang oleh Ibnu Taymiyah sendiri. Kenapa? Kerana Ibnu Taymiyah faham benar kaedah fiqih “ad-dharar la yu zal biddarar” (kemudaratan tak boleh ditolak dengan kemudaratan). Ini kerana, menurut beliau, bilasaja tentara Monggol dikacau sedang mereka dalam keadaan mabuk, pasti akan berlaku pertumpahan darah, yang merupakan suatu kemudharatan yang lebih besar berbanding andainya mereka dibiarkan lena dalam kemabukan mereka sahaja.

Bila saja langkah-langkah hasil inspection telah direncanakan, haruslah ada suatu implementation langkah tersebut, kerana kita dinilai dari amalan kita, bukan dari teori mahupun konseptual kita. Inilah kelemahan kita kini. Gerakan Islam di Malaysia lebih gah dengan mesyuarat-mesyuaratnya, perjumpaan-perjumpaannya, resolusi-resolusinya, berbanding menghasilkan suatu gerak kerja nyata demi menyelematkan umat dari jurang kehancuran. “Katakanlah: beramallah kalian, nescaya ALLAH, Rasul dan orang beriman akan menilai pekerjaan kalian…” (QS at-Taubah[9] :105)

Dan sang mujahid sejati, sebaik mengarang “karya-karya” berbau syurganya, pasti akan memahasabah diri, bukan sekadar sebagai suatu rechecking, bahkan lebih kepada suatu penyucian jiwa. “Hai orang yang beriman, bertaqwalah pada ALLAh, dan hendaklah setiap diri memerhatikan apa yang telah ia usahakan untuk hari esok..” (QS alHasyr[59] :18). Bukankah Rasulullah SAW mendefinisikan orang yang bijak sebagai insan-insan yang sentiasa melihat “side mirror” dirinya, guna merefleksi sejarah silam, agar dapat diperbaiki di masa hadapan?

Begitulah antara tugas sang Industrial Engineer. Sedang tugas sang Electrical Engineer ini, harus disambung kembali kerana waktu rehat sudah tamat. Jumpa lagi!

 

 

“Engineer di siang hari, murabbi di malam hari, da’i sepanjang hari”


Faridul Farhan Abd Wahab
Syuhada’ Engineering (construction of ending as a syahid)

 

 

No comments:

Post a Comment