Followers

Monday, January 17, 2011

BLIND SPOT

Perhatikan gambar kereta di atas. Salah satu punca kepada terjadinya kemalangan jalan raya, justeru bukan hanya kerosakan mekanikal pada kenderaannya. Atau sikap buruk sang pemandunya. Tetapi, sifat “kelemahan manusiawi” yang semulajadi ada pada manusia, iaitu mempunyai apa yang dipanggil sebagai blind spot, yang menjadi antara sebab kepada terjadinya kemalangan jalanraya. Oleh itu, jangan hanya bersandarkan kepada side mirror semata-mata, kerana hanya cermin tepi itu semata-mata, masih tertakluk kepada kedhaifan makhluk, iaitu wujudnya titik buta ala Kassim Selamat itu.

 

“Dan telah dicipta manusia itu, berkeadaan dhaif”

(Surah An-Nisa’ [4}:28)

 

Saudaraku,

Kerana itu, andai kalian ketemu dengan ikan gergasi, yang berkehendak untuk membaham anda, maka mungkin cara terbaik untuk anda berlindung menyelamatkan diri, adalah dengan berdiri di tengah-tengah wajahnya, kerana di sanalah blind spot sang ikan itu (rujuk gambar ikan di atas). Sungguh, sang ikan tentu akan menyangka betapa lajunya anda melarikan diri, walhal anda sebetulnya berada benar-benar di hadapan dirinya. Haha…

 

Kerana itu, menyedari wujudnya blind spot ini, setiap kita perlukan bantuan. Sang side mirror, tetap memerlukan “palingan muka” oleh sang pemandu, yang sesekali harus tetap menoleh ke belakang, agar tidak terlepas pandang kenderaan yang “menghilang” dari skop pemandangan side mirror itu. Atau, setidak-tidaknya, pasangkanlah cermin cengkung bersaiz kecil pada side mirror, agar dimensi penglihatan anda akan bertambah beza.

 

Kalau sang ikan gergasi tadi, ia mungkin perlukan ikan lain untuk mengkantoikan diri kita yang cuba menyorok di balik blind spot depan mukanya. Atau, menggunakan derianya yang lain selain penglihatan, seperti deria bau, deria “aura”, dan lain sebagainya. Kalau sampai itu yang terjadi, berawaslah.. kerana anda mungkin akan menyedari betapa buruknya yang namanya selfish.

 

Saudaraku,

Tidak semua makhluk, blind spotnya sama. Mamalia bermata hadapan, blind spotnya tidak sama dengan blind spot ikan bermata sisi. Maka, terkadang ikan mampu melihat apa yang tidak terlihat oleh sang manusia. Sama seperti perbezaan frekuensi sesama makhluk, mungkin ini menjelaskan lagi kenapa anjing bisa melihat dan mendengar “alam ghaib” pada pandangan manusia. Maka, manfaatkanlah “alat bantuan” seperti menoleh muka, atau cermin cembung, atau orang ketiga yang telah dicontohkan tadi, untuk “menyedarkan” kita hakikat yang justeru kita terlepas pandang.

 

Atau, para ulamak dan salafus salih, yang sering melihat dari sisi pandang yang tidak kita melihatnya. Umpama kisah Fudhail Bin Iyadh ketika didatangi seorang yang kecurian saat berada di Masjidil Haram. “Kenapa engkau menangis?” tanya Fudhail. “aku kehilangan beberapa dinar dan tahu ternyata ianya dicuri,” jawab orang itu. “Apakah engkau menangis hanya kerana dinar? “ Tanya Fudhail lagi. “Tidak,” jawab orang itu, “aku menangis kerana aku tahu bahawa kelak aku akan berada di hadapan ALLAH dengan sang pencuri itu. Aku kasihan dengan nasib yang bakal menimpa pencuri itu, itulah yang menyebabkan aku menangis..”

 

Subhanallah! Sungguh mengkagumkan tadabbur orang yang beriman. Mereka sering melihat apa yang blind spot kita “sembunyikan.” Hingga, mereka bisa menangis tatkala berhadapan dengan ayat al-Quran, atau, di kesempatan lain, merasa manis dan lazatnya pelajaran yang terkandungan di dalam ayat-ayat cinta Allah itu.

 

“Sesungguhnya orang-orang beriman itu ialah orang yang demikian diingatkan tentang Allah, gementarlah hati mereka. Dan apabila dibacakan ke atas mereka ayat-ayat Allah, maka bertambahlah keimanan mereka…”

(Surah Al-Anfal [8]:2)

 

Mereka melihat, apa yang menjadi blind spot kepada kita, sedang syahwat yang menjadi gejolak jiwa orang-orang umum seperti kita, justeru berada di kawasan blind spot mata mereka. Pantas, renunglah kembali pesannya Ahmad bin Abi Al-Hawari Ad-Damsyiqi, salah seorang tokoh generasi Tabi’in ; “jika engkau merasakan kekesatan dalam hatimu, maka duduklah dengan orang-orang yang berzikir, dan orang-orang zuhud.”

 

Moga Allah mencelikkan “kebutaan” pada hati kita.

 

 

Ir. Faridul Farhan Abd Wahab  “merindukan tangisan yang blind spot dari manusia”

 

 

1 comment:

  1. bercerita tentang blind spot...

    pada masa yg sama kita tak nampak apa yg ada pada blind spot kita...
    semestinya kita perlukan sahabat2 utk tinjau blind spot kita..
    ^^

    ReplyDelete