Followers

Tuesday, January 4, 2011

[respon]: Melihat dari kaca mata dakwah

Artikel Ustaz Hasrizal bertajuk “Kad Krismas Saya Untuk ‘Anda’” (http://saifulislam.com/?p=9046) hadir ketika umat benar-benar memerlukannya. Ianya hadir tatkala umat Islam Negara ini tidak kunjung sudah berbahas, bertanya malah berbalah saban tahun tentang hukum mengucapkan “Merry Chrismas” kepada non-Muslim, suatu isu fiqh yang entah bila akan tamat perdebatan mengenainya. Tetapi, ustaz Hasrizal yang memang terkenal sebagai seorang ustaz yang berjiwa daie otak faqih, berjaya menukarkan fokus para pengunjung setia web “saifulislam.com”nya daripada tidak kunjung sudah membahaskan isu ini dari sudut fiqhnya, kepada melihat isu itu dari kaca mata dakwah pula.

 

Masalah sikap.

 

Masalah akhlaq.

 

Itu, kata ustaz Hasrizal di dalam artikel yang ditulis pada 23 Jun 2006 itu (http://saifulislam.com/?p=1820). Lebih lanjut, beliau mengatakan “da’i harus lebih tinggi upaya memahami.” Masakan tidak, begitu sedar betapa antara soalan mad’u yang paling famous, adalah soalan sekitar permasalahan fiqh, da’i harus tahu bagaimana menyikapi soalan tersebut, dengan membina sebuah fikrah, bukan sekadar memberikan hukum-hakam semata.

 

Daripada sekadar menyebut hukumnya halal, haram, harus atau makruh, kepada memahamkan mereka betapa fiqh itu luas, dan sering menimbulkan perbezaan pendapat di kalangan umatnya.

 

Daripada sekadar memahamkan mereka betapa terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama’ terhadap soalan fiqh yang dipertanyakannya, kepada menanamkan kepada mereka sikap berlapang dada.

 

Daripada sekadar berlapang dada, kepada keupayaan menganalisa fiqh prioritas, lalu tidak tersibukkan dengan isu-isu yang hanya mengundang perbalahan dan perpecahan di tengah-tengah tubuh umat.

 

 Daripada keupayaan menganalisa fiqh prioritas ini, kepada kesedaran tentang dakwah, dan “seni dakwah” yang diperlukan untuk memenangi hati umat.

 

Dakwah, seharusnya senantiasa berkisar kepada mind-frame sebegini. Lihatlah tatkala seorang Badwi kencing ala bid’ah. Kencing di tempat terbuka, di tengah orang ramai, bahkan di tengah-tengah masjid nabawi yang mulia! Tetapi ar-Rasul junjungan tidak pula sibuk membahaskan babak itu dari segi fiqhnya, malah menangani adengan itu dengan dakwah bil hikmahnya!

 

Atau, ketika Hasan Al-Banna menukar fokus jemaah masjid tentang soalan tentang bilangan rakaat solat tarawikh, kepada sebuah  mind-set tentang mendahulukan mana yang priority, dan ternyata penyatuan, kesedaran untuk beramal dan kesedaran untuk berdakwah, terlebih priority berbanding menyibukkan ummah dengan bilangan sebenar solat tarawikh.

 

Maka……

 

Isu kanak-kanak memutuskan saf solat, seperti yang disiarkan oleh website Futuwwah Ent. (http://www.futuwwah.com/index.php?option=com_content&view=article&id=130:saf-kanak-kanak-di-sini-jangan-lebih&catid=3:blog&Itemid=3 ) , pada saya, adalah pendekatan yang sangat baik dalam menangani masalah generasi-Y yang tidak lagi mesra masjid. Ianya memberikan penyelesaikan kepada “kesepian” yang dihadapi oleh masjid-masjid dan surau-surau. Ianya menjadi pendekatan yang sebaiknya diambil oleh para aktivis dakwah sekalian.

 

Bagaimana bisa hal sebegitu kelihatan tidak penting, berbanding isu fiqh yang hanya menjauhkan anak-anak dari rumah Allah? Maka, sebagaimana Ustaz Hasrizal memilih untuk melihat sambutan Krismas dari kaca mata dakwah, saya juga memlih untuk melihat isu saf kanak-kanak di belakang ini daripada posisi dan jendela dakwah. Silakan ke al-ahkam.net, atau al-fikrah.net, atau syariahonline.com untuk perbahsan fiqhnya, tetapi jangan pula lupa mencari penyelesaian terhadap “jarak” antara masjid dan generasi muda, sebagaimana yang ditawarkan oleh artikel terbabit.

 

Kepada akhi Ibnu Mustafa, teruskan menulis. Dan syabas, kerana melihat sesuatu isu, dari kaca mata dakwah.

 

 

Ir. Faridul Farhan Abd Wahab

P.Eng, MIEM, Sijil Pengajian Syari’ah

Pengarah Urusan Futuwwah Enterprise

 

No comments:

Post a Comment