Followers

Sunday, February 5, 2012

Sup Tulang

Dulu, saya tidak pernah memesan sup tulang tatkala makan di luar. Ini semua berpunca daripada kesalah fahaman saya. Sangka saya, sup tulang hanya menghidangkan tulangnya semata-mata. Maka, alangkah ruginya orang yang memesan sup tulang; alangkah baiknya ia memesan isi daging itu, fikir saya. Hari ini, saya semakin menikmati hidangan sup tulang, ternyata ianya sungguh menyelerakan.

Saudaraku,

Mungkin benar, sup tulang kurang dari segi isi dan inti, jika dibandingkan dengan sup-sup yang lain. Namun, dek kerana isinya yang lembut dan enak, meratah daging yang melekat pada tulang itu sungguh satu yang mengujakan.

Begitulah halnya dengan seorang Muslim. Mukmin yang “lekat” dirinya pada prinsip-prinsip Islam, seerat lekatnya daging pada tulang, akan menghasilkan “isi” yang membahagiakan. Malangnya, ramai pejuang-pejuang Islam di luar sana lebih sudi meninggalkan “kelekatannya” pada “tulang sendi” iaitu prinsip-prinsip Islam ini, hanya kerana mengejar suatu yang kelihatan lebih gempak, lebih besar, lebih gah, lebih glamer dan sebagainya.

Saya pernah ditinggalkan rakan seperjuangan, hanya kerana berteraskan alasan “takut orang lain kata apa.” Hairan, sejak bila perjuangan ini tegak di atas komen dan kritikan orang, sedang ibadur Rahman, yakni hamba-hamba yang merasakan sifat Ar-Rahmannya Allah, lalu melekatlah sifat pengasih itu di dalam diri mereka, adalah kelompok insan yang berpegang teguh pada asas dan prinsip-prinsip Islam, biar apa pun yang diperkatakan oleh orang.

“Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik.”

(Surah Al-Furqan [25]:63)

Islam mengajar umatnya untuk mempunyai pendirian, sentiasa “lekat” pada prinsip Islam hingga akhirnya menghasilkan kemenangan, berbanding hanyut di dalam arus “sup” pandangan orang. Sabda Nabi S.A.W;

“Janganlah seseorang daripada kamu menjadi “imma’ah” (ikut-ikutan). Ia berkata: jika manusia baik, aku pun baik, sedang jika mereka jelek, aku pun jelek,” Sebaliknya, tetapkanlah pendirian kamu. Jika manusia baik, kamu ikut jadi baik, sedang jika mereka jelek, kamu menjauhi kejelekan mereka itu.”

(Hadith riwayat Imam Tirmidzi)

Mukmin yang bersifat “sup tulang” ini akan mampu adil dalam memberikan pandangan, biarpun pandangannya itu mungkin merugikan kelompoknya, dan menguntungkan pesaingnya.

“Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar penegak keadilan, menjadi saksi karena Allah biar pun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. Jika ia kaya atau pun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatannya. Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu karena ingin menyimpang dari kebenaran. Dan jika kamu memutar balikkan (kata-kata) atau enggan menjadi saksi, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui segala apa yang kamu kerjaan.”

(Surah An-Nisa’ [4]:135)

“Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

(Surah Al-Ma’idah [5]:8)

Saya menjadi hairan dengan pengikut sebuah gerakan Islam. Tatkala pimpinannya mengkritik pimpinan gerakan Islam yang lainnya, tentunya kritikan itu mengundang kemarahan dan respon daripada pengikut gerakan Islam yang dikritiknya. Namun, sang pengikut ini, dalam membela pemimpinnya, boleh pula melaungkan betapa para pengikut yang marah tadi seharusnya berlapang dada dalam menerima kritikan. Apa yang diperkatakannya (berlapadang dada) itu benar, tetapi tidak kena, kerana ia minta orang berlapang dada dengan kritikan, sedang ia sendiri bermati-matani mempertahankan pimpinannya daripada kritikan, sedangkan sang pimpinannya itulah yang terlebih dahulu –dan terlebih gatal- mengkritik pimpinan gerakan Islam yang lainnya. Mengapa dia tidak boleh pula berlapang dada menerima kritikan orang lain terhadap pimpinannya?

Islam itu, ketika memilih “sup-sup” yang lainnya, akan menjadi “milik” satu kelompok sahaja. Sehingga muncullah iktiqad betapa “Allah akan memelihara golongan kami sahaja.” Iktiqad ini sekaligus menafikan sumbangan dan keistiqamahan orang lain yang berada di luar jemaahnya. Sehingga Dr. Yusuf Al-Qarahdawi sahaja menegur anggota-anggota Ikhwan Muslimin yang berlebih-lebihan mengkritik pengunduran Syeikh Muhammad Al-Ghazali daripada jemaah Ikhwan. Sejak bila pengasas jemaah Ikhwan, Hasan Al-Banna menanamkan doktrin hanya Ikhwan yang masuk Syurga, sehingga sumbangan dan dakwah Syeikh Muhammad Al-Ghazali harus dinafikan?

Inilah akibat salah faham terhadap sup tulang: kerana tidak mengetahui natijah positifnya, manusia memilih sup-sup lain yang kelihatan gah dengan isinya. Sedang jaminan Allah itu, ada pada mereka yang berpegang teguh pada “tulang” prinsip Islam itu.

Dari Abu Najih Al-Irbadh bin Sariah R.A, dia berkata: Rasulullah S.A.W memberikan kami nasihat yang membuat hati kami bergetar dan air mata kami bercucuran. Maka kami berkata: “Ya Rasulullah, seakan-akan ini merupakan nasihat perpisahan, maka berilah kami wasiat.”

Rasulullah S.A.W bersabda: “Saya wasiatkan kalian untuk bertaqwa kepada Allah, tunduk dan patuh kepada pemimpin kalian meskipun yang memimpin kalian adalah seorang budak. Kerana di antara kalian yang hidup (setelah ini) akan menyaksikan perselisihan yang banyak. Hendaklah kalian berpegang teguh terhadap ajaranku, dan ajaran Khulafaurrasyidin yang mendapat petunjuk. Gigitlah (genggamlah dengan kuat) dengan geraham. Hendaklah kalian menghindari perkara-perkara bid’ah, kerana semua yang bid’ah itu adalah sesat.”

(Hadith riwayat Abu Daud dan Tirmidzi, dia berkata: hadith ini hasan sahih)

Sup tulang. Sup Gearbox yang “kaw” tu pun keluarga sup tulang jugak tau!

-Ir. Faridul Farhan Abd Wahab “Sibghatullah: indah di luar, “gearbox” di dalam”-

No comments:

Post a Comment