Followers

Wednesday, July 13, 2011

Amal Unggulan 3

Saudaraku,

 

Kita mungkin tidak perform dalam semua bidang. Mungkin tidak mantop dalam semua ibadah. Mungkin dari segi ibadah kita "kencang", tapi sisi dakwah kita pula lembap. Mungkin tilawah kita kurang, tetapi mudah-mudahan qiamulalil kita bisa cover sisi lemah itu. Mungkin kita kurang dari sisi ini, mudah-mudahan kita gagah dari sisi yang itu. Bukankah "innal hasanat, yuzhibnas sayyiat" "sesungguhnya kebaikan-kebaikan itu, menghapuskan kesalahan-kesalahan"?

 

Maka, di sebalik kelemahan-kelemahan kita, kekurangan-kekurangan kita, ketidak berdayaan diri kita, sekurang-kurangnya, marilah kita perform dari satu segi, agar kita tetap akan dijemput masuk ke Syurga daripada pintu amal yang kita perform itu kelak. Kerana Nabi SAW sahaja sudah menggambarkan, betapa Syurga itu mempunyai beberapa pintu. Maka setiap pintu akan memanggil para "pengamalnya" untuk masuk melaluinya di Akhirat kelak.

 

Dari Sahal bin Saad ra berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Di surga ada 8 pintu. salah satunya pintu yang disebut Ar-Rayyan yang tidak dimasuki kecuali oleh orang-orang yang berpuasa" (HR Bukhari)

 

لِكُلِّ عَامِل بَاب مِنْ أَبْوَاب الْجَنَّة يُدْعَى مِنْهُ بِذَلِكَ الْعَمَل

"Bagi setiap orang yang beramal terdapat sebuah pintu khusus di surga yang dia akan dipanggil melalui pintu tersebut karena amal yang telah dilakukannya." (HR. Ahmad dan Ibnu Abi Syaibah dengan sanad sahih, demikian kata Al-Hafizh dalam Fath Al-Bari, 7/30).

 

مَنْ أَنْفَقَ زَوْجَيْنِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ نُودِيَ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ يَا عَبْدَ اللَّهِ هَذَا خَيْرٌ فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّلَاةِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الصَّلَاةِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجِهَادِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الْجِهَادِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصِّيَامِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الرَّيَّانِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّدَقَةِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الصَّدَقَةِ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا عَلَى مَنْ دُعِيَ مِنْ تِلْكَ الْأَبْوَابِ مِنْ ضَرُورَةٍ فَهَلْ يُدْعَى أَحَدٌ مِنْ تِلْكَ الْأَبْوَابِ كُلِّهَا قَالَ نَعَمْ وَأَرْجُو أَنْ تَكُونَ مِنْهُم

"Barangsiapa yang berinfak dengan sepasang hartanya di jalan Allah maka ia akan dipanggil dari pintu-pintu surga, 'Hai hamba Allah, inilah kebaikan.' Maka orang yang termasuk golongan ahli shalat maka ia akan dipanggil dari pintu shalat. Orang yang termasuk golongan ahli jihad akan dipanggil dari pintu jihad. Orang yang termasuk golongan ahli puasa akan dipanggil dari pintu Ar-Royyan. Dan orang yang termasuk golongan ahli sedekah akan dipanggil dari pintu sedekah."

Ketika mendengar hadits ini Abu Bakar pun bertanya, "Ayah dan ibuku sebagai penebus anda wahai Rasulullah, kesulitan apa lagi yang perlu dikhawatirkan oleh orang yang dipanggil dari pintu-pintu itu. Mungkinkah ada orang yang dipanggil dari semua pintu tersebut?".

Maka beliau pun menjawab, "Iya ada. Dan aku berharap kamu termasuk golongan mereka." (HR. Bukhari [1897 dan 3666] dari sahabat Abu Hurairah radhiyallahu'anhu).

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ أَصْبَحَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ صَائِمًا قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا قَالَ فَمَنْ تَبِعَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ جَنَازَةً قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا قَالَ فَمَنْ أَطْعَمَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ مِسْكِينًا قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا قَالَ فَمَنْ عَادَ مِنْكُمْ الْيَوْمَ مَرِيضًا قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا اجْتَمَعْنَ فِي امْرِئٍ إِلَّا دَخَلَ الْجَنَّةَ

Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bertanya (kepada para sahabat), "Siapakah di antara kalian yang pada hari ini berpuasa?". Abu Bakar berkata, "Saya." Beliau bertanya lagi, "Siapakah di antara kalian yang hari ini sudah mengiringi jenazah?". Maka Abu Bakar berkata, "Saya." Beliau kembali bertanya, "Siapakah di antara kalian yang hari ini memberi makan orang miskin?". Maka Abu Bakar mengatakan, "Saya." Lalu beliau bertanya lagi, "Siapakah di antara kalian yang hari ini sudah mengunjungi orang sakit." Abu Bakar kembali mengatakan, "Saya." Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam pun bersabda, "Tidaklah ciri-ciri itu terkumpul pada diri seseorang melainkan dia pasti akan masuk surga." (HR. Muslim [1027 dan 1028] dari sahabat Abu Hurairah radhiyallahu'anhu).

Juga boleh rujuk artikel-artikel yang berkaitan:-

1.       http://faridul.wordpress.com/2007/09/28/amal-unggulan/

2.       http://faridul.wordpress.com/2010/06/08/amal-unggulan-2/

 

 

 

-Penulis, Ir. Faridul Farhan Abd Wahab  merasakan bahawa kekuatan ibadah adalah rahsia kejayaan sesebuah gerakan dakwah-

 

3 comments:

  1. Ramadhan Lotphi turut merasakan bahawa kekuatan ibadah adalah rahsia kejayaan sesebuah gerakan dakwah- :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum akhi.
    Nak minta izin untuk share penulisan2 akhi di website kami. Jzkk.

    ReplyDelete