Followers

Monday, December 12, 2011

[arkib]: AMAL UNGGULAN

Artikel ini telah disiarkan di http://faridul.wordpress.com/2007/09/28/amal-unggulan / pada tahun 2007 yang lalu.

AMAL UNGGULAN

Dalam sebuah hadis Anas atau al-Hasan: Nabi bersabda:  

Sesiapa menlawat orang sakit hari ini, mengiringi jenazah, diberi taufiq berpuasa pada hari ini, maka wajiblah syurga baginya.
Kata al-Hasan, Nabi besabda kepada sahabat2nya: Siapa antara kamu melawat orang sakit hari ini? Kata Abu Bakar: Saya.
Sabdanya: Siapa antara kamu bersedekah sedikit hartanya pada hari ini? Kata Abu Bakar: Saya.
Sabdanya: Siapa antara kamu mengiringi jenazah hari ini? Kata Abu Bakar: Saya.
Sabdanya: Siapa antara kamu berpuasa hari ini? Kata Abu Bakar: Saya.
Sabda Nabi SAW: Ia (amalan2 itu) mewajibkannya (yakni syurga).
-

Musannaf Abdul Razzaq (no: 6765) 

Sahabatku,

Mari kita renungkan. Renungkan dalam-dalam. Apakah amalan unggul yang sudah dan sedang kita perbuat, sehingga dengan asbab amalan itu –dan dengan rahmat ALLAH tentunya- ALLAH mewajibkan Jannah untuk kita. Dengan amalan unggul itu, Islam kembali terbela, lalu kembali memancarkan keindahan dan keagungannya di mata dunia. Dengan amalan unggul itu, ummah kembali tersenyum dan tertawa, setelah sekian lama merasai perit dah perih hidup dalam ketakutan dan kekalutan akibat bahang dan asap yang disebarkan oleh fasadul ummah yang hebat menodai panorama umat. 

“Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”

(Surah al-Isra’ [17]:16) 

Marilah kita seperti Abu Bakar dalam urusan beramal ibadah. Dalam urusan membenarkan segala sunnah yang datang daripada Rasul-Nya SAW junjungan. Dalam urusan membela kesucian agama habis-habisan. Dalam urusan kecintaan dan erti sebenar sebuah persahabatan. Dalam semua erti dan urusan… ya, mari kita jadi umpama Abu Bakar. Umpama Umar. Umpama utsman. Umpama Ali. Dan lain-lainnya. 

Marilah bersama menjadi orang-orang yang pantas menyahut “Saya!” tatkala datang panggilan untuk membela agama, kerana sememang itulah tanggungjawab kita semua. Moga ALLAh kurniakan kemuliaannya buat kita: hidup mulia, dengan Islam menaungi dunia, atau mati syahid dan mendapat Syurga. 

“Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong (agama) Allah sebagaimana Isa ibnu Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia: “Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?” Pengikut-pengikut yang setia itu berkata: “Kamilah penolong-penolong agama Allah”, lalu segolongan dari Bani Israil beriman dan segolongan lain kafir; maka Kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang.”

(Surah ash-Shaaf [61]:14)

 

Oleh:   Faridul Farhan Abd Wahab  “Apa khabar mutaabaah?” 

 

 

2 comments:

  1. salam, ust boleh tolong untuk ana dapatkan link ust berkenaan surat ust pada seorang staff/non muslim/perempuan ttg penerangan ust tidak bersalam dengan dia.tolong ust.jzkllah

    ReplyDelete
  2. Wassalamualaikum warahmatullah...

    Anonymous, rujuk di bawah:-

    http://faridul.blogspot.com/2007_07_01_archive.html

    http://faridul.wordpress.com/2008/05/22/fire-fighting-system/

    Terima kasih

    ReplyDelete