Followers

Friday, December 9, 2011

[utusan malaysia, 9 Dis. 2011] - Man. United 'boleh jalan'

Akhirnya, pasukan sehebat Manchester United turut tersingkir daripada kancah Liga Juara-Juara Eropah. Kali pertama untuk entah berapa tahun. Begitu juga pasukan yang penuh dengan pemain berstatus bintang, Manchester City. Menunjukkan betapa segah mana pun sesebuah pasukan, itu tidak bererti mereka mustahil untuk ditumbangkan, apa lagi disingkirkan.

 

Siapa lagi yang lebih zalim daripada "raksaksa" bernama Fir'aun? Dengan undang-undang ala ISA yang menghukum pancung atau sembelih semua anak-anak lelaki yang dilahirkan, apa mungkin kebenaran punya harapan tatkala berhadapan dengan kezaliman?

 

Namun, itulah bezanya dengan manusia yang dipenuhi cahaya keimanan. Kerna orang yang beriman, tawakalnya tidak sama dengan matematika manusia. Lalu, di manakah Musa 'Alaihis salam dibesarkan? Di tengah-tengah kandang musuh itu sendiri!

 

Benarlah firman Tuhan:

 

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

"Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."

(Surah Ali Imran [3]:26)

 

Di mana Ben Ali Tunisia sekarang? Di mana Husni Mubarak Mesir sekarang? Apa khabar Saddam Hussin dan Muammar Ghaddafi? Apa khabar manusia-manusia angkuh penuh kekejaman?

 

Mungkin sudah tiba masanya bertukar daripada Manchester City kepada Manchester Insight? Hahaha…

 

 

No comments:

Post a Comment