Followers

Monday, July 23, 2012

Al-fadhil Ustaz Dr. Qamarus Salam menulis tentang “Sentuhan” di dalam blognya baru-baru ini. Saya tidak pasti sama ada saya benar-benar memahami mesejnya ataupun tidak, tetapi sefaham saya tentang artikelnya itu, adalah apa yang saya fahami tentang Islam, tentang dakwah, tentang tarbiyah selama ini. Bahkan, inilah mesej yang saya faham daripada Al-Quran, tatkala Quran mengarahkan kita untuk sentiasa “memerhatikan”, hatta makhluk yang lebih rendah daripada kita seperti binatang ternak sekalipun.

 

Bila kita memerhatikan “sentuhan” seseorang individu ini, tidak semestinya kita bersetuju dengannya. Atau akan tunduk patuh mengikutinya. Tapi, setidak-tidaknya, kita bisa meneladani cara yang menjadikan manusia tertambat hati kepadanya. Misalnya, saya sedang mengusahakan untuk memiliki (dan yang terlebih penting membaca tentunya) buku karangan Adolf Hitler. Bukan bererti saya akan bersetuju atau terpengaruh dengan pemikirannya, tidak! Tetapi, saya ingin tahu apakah “sentuhan” yang diberikan oleh seorang Hitler, sehingga rakyat negaranya bisa bangkit berjuang bersama-sama perjuangan Nazi-nya..

 

Maka, akibat terlalu takut “orang kita” akan terpengaruh dengan seseorang, maka sering kali kita menghalang “orang kita” daripada melihat “sentuhan” orang lain. Saya berpandangan berbeza. Pada saya, lihatlah bagaimana sebahagian manusia –biarpun berbeza kelompok dengan kita- melakukan “sentuhan” kepada manusia mengikut caranya tersendiri.

 

Maka saya banyak belajar daripada insan-insan yang berbeza pendekatannya, tetapi menjadi sungguh sentuhannya, biarpun berasal daripada kelompok yang berbeza. Terima kasih kepada insan-insan seperti Dr. Hizul, Ustaz Dr. Salam, Dr. Asri, UZAR, Ust. Hasrizal, Akhi Azral, Syeikh Ahmed Deedat, Dr. Zakir Naik, Yusuf Estes dan lain-lain lagi, yang sering menjadi tempat saya memerhatikan bagaimana caranya melakukan “sentuhan” ini.

 

Alhamdulillah, tahun ini, kuliah Ramadhan masih berjalan di tempat kerja saya, biarpun saya sebagai penganjurnya menghadapi segala macam kesulitan dan rintangan. Namun, insyaAllah daripada semua masyaikh yang kami jemput, saya yakin akan ada “sentuhan-sentuhan” yang berlainan yang boleh dipelajari daripada mereka. Bukan sekadar yang tersurat, tetapi sering, pelajaran sentuhan ini, pada saya sekurang-kurangnya, adalah belajar daripada aspek yang tersirat.

 

Wallahu a’lam. Salam Ramadhan semua!

No comments:

Post a Comment