Followers

Friday, July 6, 2012

HANDICAP

 

Saya tidak tahu bermain Golf. Maka, saya tidak pasti apakah maksud "handicap" di sisi para Golfers. Apapun, dalam permainan Ping-pong misalnya, maksud handicap boleh saja bererti "satu orang lawan dua orang." Atau, tatkala kita ingin bermain badminton bertanding dengan budak sekolah rendah, maka kita pun memberikan handicap kepadanya, iaitu 5 mata percuma. Ertinya, jika secara kebiasaan permainan dimulakan dengan mata 0-0, begitu bermula sahaja perlawanan itu, kedudukan mata sudah 5-0, demi memberikan advantage kepada pihak lawan kita. Saya pasti, begitulah sedikit-sebanyak penggunaan pakai istilah handicap itu di dalam bidang sukan dan permainan.

 

 

 

Dalam pertembungan di antara haq dan kebatilan, secara umumnya, pasukan kebenaran dan lawannya pasukan kejahatan (digelar menurut al-Quran sebagai Hizbus Syaitan) mempunyai persamaan dan kesama-rataan. Para Mukmin diberikan nikmat tubuh dan kebenaran menggunakan khazanah alam seperti udara dan sebagainya, maka sebegitu jugalah dengan musuh-musuh Islam. Mereka diberi 24 jam dalam sehari, maka sebegitu jugalah dengan kita para Mukmin. Hal ini disebut oleh Allah di dalam Al-Quran;

 

إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ

"Sekiranya kamu ditimpa kelukaan, maka sesungguhnya mereka (musuh) pun ditimpa kelukaan seperti mana yang kamu alami…"

(Surah Ali Imran [3]:140)

 

وَلاَ تَهِنُواْ فِى ابْتِغَآءِ الْقَوْمِ إِن تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمونَ

"Dan janganlah kamu "down" dalam mengejar musuhmu. Sekiranya kamu menderita (kesakitan), maka sesungguhnya mereka pun menderita (kesakitan) seperti mana yang kamu semua deritai…."

(Surah An-Nisa' [4]:104)

 

 

Cuma, ayat tadi ditamatkan dengan Allah menyebut betapa kita para Mukmin telah diberikan advantage, ertinya pertembungan antara yang Haq dan yang batil, sebenarnya berlangsung secara handicap;

 

وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لاَ يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً

"….tetapi kamu semua mengharap daripada Allah apa yang mereka tidak harapkan. Dan Allah itu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana)

(Surah An-Nisa' [4]:104)

 

 

Dan lagi, Hizbus Syaitan ditanamkan oleh Allah dengan ketakutan di dalam hati mereka, sedang Mukmin dimotivasikan oleh Rabb dengan kemuliaan dan ketinggian;

 

سَنُلْقِى فِى قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَآ أَشْرَكُواْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَـناً وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّـلِمِينَ

"Kelak kami akan masukkan ke dalam jantung hati orang-orang Kafir itu "رُّعْبِ "  ketakukan, kerana mereka menyekutukan Allah dengan apa yang tidak diturunkan dengannya kekuasaan apa pun. Tempat tinggal mereka adalah Neraka. Demikian itulah sejelek-jelek tempat kembali buat orang-orang Zalim "

(Surah Ali Imran [3]:151)

 

وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الاٌّعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

"dan janganlah kamu merasa "down" serta janganlah kamu bersedih hati, sedang kamu semualah yang "paling tinggi" (yakni darjatnya), sekiranya kamu semua beriman"

(Surah Ali Imran [3]:139)

 

Demikianlah sebahagian kelebihan yang DIA kurniakan kepada hamba-hambaNYA yang beriman dan menyerahkan jiwa dan raganya kepada agama-NYA.

 

«أُعْطِيتُ خَمْسًا لَمْ يُعْطَهُنَّ أَحَدٌ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي: نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ مَسِيرَةَ شَهْرٍ، وَجُعِلَتْ لِيَ الْأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا، وَأُحِلَّتْ لِيَ الْغَنَائِمُ، وَأُعْطِيتُ الشَّفَاعَةَ، وَكَانَ النَّبِيُّ يُبْعَثُ إِلى قَوْمِهِ خَاصَّةً وَبُعِثْتُ إِلى النَّاسِ عَامَّة»

Dari Jabir bin Abdullah, beliau mengatakan bahawa Nabi SAW bersabda; "Aku dikurniakan lima perkara yang tidak dikurniakan kepada seorang Nabi pun sebelumku:

1.    Aku ditolong dengan "رُّعْبِ " ketakutan yang "auranya" sejauh sebulan perjalanan

2.    Dijadikan untukku bumi ini sebagai Masjid dan tempat yang suci

3.    Dibenarkan/ dihalalkan untukku "Ghanimah" (harta rampasan perang)

4.    Aku dikurniakan Syafa'at

5.    Telah dijadikan nabi-nabi (terdahulu), mereka dibangkitkan kepada kaum mereka sahaja, sedang aku dibangkitkan untuk manusia secara keseluruhannya"

(Shahihain, dengan terjemahan oleh penulis sendiri)

 

Maka, sudah diberikan handicap kepada kita, kenapa masih kita yang terhina, dan mereka yang seolahnya kelihatan mulia?

 

 

Ir. Faridul Farhan Abd Wahab

Competent Electrical Engineer, P.Eng, MIEM, Cert. Syari'ah Studies

 

p/s – semua terjemahan ayat Quran dan hadith adalah oleh penulis sendiri. Ia mungkin berbeza sedikit dengan Quran terjemahan anda. Wallahu a'lam

 

No comments:

Post a Comment