Followers

Sunday, September 2, 2012

Jiwa Seorang Engineer & Meyakini Kemustajaban Di Dalam Berdoa

Saya seorang engineer. Maka, tentunya saya akan berusaha untuk menjiwai keengineeringan saya. Lantas, jika ditanya kepada saya apa advantage menjadi seorang engineer, tentu saya akan jawab, antara lain, seorang engineer itu sentiasa peka dan bersedia kepada new sources, yang menjadikan dunia kita dewasa ini semakin baik, semakin aman, semakin mudah, dan semakin bagus.

 

Walaupun ada di kalangan old timer atau otai-otai yang cenderung untuk menerhadkan kepada teknologi yang pernah ia jumpai semata-mata, tetapi jiwa seorang engineer sejati, senantiasa terbuka untuk menerima new technology, kerana keyakinannya kepada yang terbaik, berbanding berpegang bulat-bulat kepada "tradisi." Maka, bolehlah dikatakan bahawa seorang engineer ini adalah umpama "kaum muda", yang sering terpaksa berhadapan dengan "kaum tua" yang teguh pada "kebiasaan", biarpun ada something better dan something yang lebih tepat, daripada kebiasaan yang pernah ia jumpai.

 

Mengaplikasikan hal itu ke dalam kehidupan beragama, maka jiwa seorang engineer sepatutnya lebih terbuka untuk mendengar ilmu daripada sumber-sumber yang "lain"nya. Daripada aliran-aliran "lain". Daripada kelompok-kelompok yang "lain." Kerana seorang engineer, is trained to think outside the box. Dan keterbukaan inilah ciri-ciri orang yang bijak, seperti mana yang diungkapkan oleh Al-Quran.

 

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

"Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya; mereka itulah orang-orang yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna."

(Surah Az-Zumar [39]:18)

 

Tidak hairanlah, keterbukaan kepada sumber inilah yang menjadikan ulamak-ulamak silam, termasuk di kalangan imam-imam besar dan imam-imam Mazhab, tidak keberatan untuk berguru dengan murid mereka sendiri. Kerana setiap mereka terbiasa berguru dengan sekian ramai orang, dan terbiasa menceduk ilmu dari sekian banyak sumber, hingga terkadang ada mutiara-mutiara baru dan berharga yang sang Guru rasa bisa ia manfaatkan dan pelajari daripada anak muridnya sendiri.

 

Syeikh Kabir umat ini dewasa ini, Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi pun, mempunyai jiwa seperti ini, seperti yang diceritakan oleh Dr. Zaharuddin (UZAR). UZAR berkongsi;

 

"Sheikh juga sebak digelar 'Imam' oleh anak muridnya, sehingga adakalanya beliau larang peserta memanggilnya sebagai Imam sewaktu mengajukan soalan,

 

"Aku masih anak murid seperti kamu, dan aku ingin juga belajar dari kamu sekarang" Kata Sheikh Qaradawi."

 

(Rujukan: http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/1003-mutiara-pengajian-a-ijazah-dari-sheikh-yusuf-al-qaradawi.html)

 

Maka, saya tidak malu untuk menyatakan bahawa saya banyak belajar daripada sahabat saya, Akhi Syed Al-Hafiz, terutamanya daripada penulisan-penulisannya di blog (mindaislah.blogspot.com). Kata-kata berhikmah Ibnu Qayyim misalnya, saya cedok daripada blognya. Ketika saya tercari-cari matan dan rawi hadith "Allah mencelup manusia paling nikmat (tetapi kufur) ke dalam Neraka secelup cuma," Akhi Syed hadir menyatakan sumbernya, betapa ia boleh didapati dalam Tafsir Ibnu Katsir. Memandangkan waktu itu saya hanya ada Tafsir ringkasnya sahaja dan hadith itu tidak diberikan di dalam kitab mukhtasar (ringkasan), beliau membantu menyatakan perawi-perawi hadith tersebut, sehingga Alhamdulillah saya berjaya menjumpai hadith itu di dalam Sunan Ibnu Majah, Jilid 2, hadith #4321. Ini sebelum saya menjumpai Tafsir Ibnu Katsir secara online.

 

Sekali lagi, ketika saya tercari-cari matan dan status hadith tentang doa yang tidak dimakbulkan dek kerana hati yang lalai dan alpa, Akhi Syed sekali lagi mendahului dengan memaparkan hadith tersebut di blognya. Alhamdulillah, ketika ditanya, beliau membantu saya mendapatkan sumbernya, menunjukkan keluasan ilmu dan pembacaan beliau. Maka, saya tidak malu untuk mengatakan betapa banyak hal yang saya telah dan akan terus –insyaAllah- pelajari daripada beliau.

 

Berikut adalah hadith yang saya cari-cari itu beserta rujukannya sekali. Semoga Allah membalas Akhi Syed Hafiz (bakal doktor, insyaAllah) dengan kebaikan.

 

:عن أبي هريرة رضي الله عنه ، عن النبي صلى الله عليه وآله وسلم قال

 ادعوا الله وأنتم موقنون بالإجابة ، واعلموا أن الله لا يقبل دعاء من قلب غافل لاه

Maksudnya (terjemahan sendiri): daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda: Kamu berdoalah kepada Allah dan kamu meyakini bahawa (ianya) akan diperkenankan. Ketahuilah, sesungguhnya Allah tidak memakbulkan doa daripada hati yang lalai leka terhadap-Nya."

(Mustadrak Al-Hakim. Sumber: http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=74&bookhad=1706)

 

 

 

No comments:

Post a Comment