Followers

Sunday, September 23, 2012

Tevez vs. Mancini

Satu dunia sudah tahu tentang pergeseran di antara bintang pasukan bola sepak Manchester City, Carlos Tevez dengan pengurusnya, Roberto Mancini. Pergeseran yang bukan sekadar melibatkan pertelingkahan mulut, malah membawa kepada ikrar sang Pengurus betapa “Tevez tak kan mungkin bermain lagi untuk Manchester City lagi, selamanya…” Suatu sikap yang boleh sahaja difahami, lantaran Sang Pengurus cukup terhiris dengan sikap sami’na wa ashoina (kami dengar, tetapi kami tidak taat) yang diperlihatkan oleh anak buahnya, biarpun sang anak buah pula menafikan hal tersebut.

 

 

Biarpun begitu, beberapa bulan kemudiannya, entah bagaimana Sang Pengurus boleh lembut hati, dan menyatakan kemungkinan Tevez bisa saja disenaraikan kembali, andainya dia boleh membuktikan kecergasan dan prestasinya. Kenyataan Mancini pada 3 Febuari 2012 itu, menyusul selepas Tevez enggan meminta maaf kepada Mancini, biarpun sang Pengurus menyatakan kesediaan menyenaraikannya kembali, kalau saja Tevez sudi meminta maaf, seperti yang dikatakannya pada tanggal 1 November 2011.

 

14 Febuari 2012, Tevez kembali ke pangkuan pasukan, dan 21 Febuari 2012, akhirnya Tevez memohon maaf di atas kelakuannya sepanjang episode perbalahannya dengan Mancini. Seterusnya, Tevez menjadi nadi penting pasukan sehingga mereka berjaya menjadi Juara EPL dengan menghampakan peminat-peminat jiran mereka, Man Utd. seluruh dunia.

 

 

Menariknya, kedua-dua mereka adalah Kafir, namun memperlihatkan akhlak yang selayaknya dimiliki oleh seorang Muslim. Dan Mancini, sungguhpun merupakan bos pasukan City, tidak menjadikan keegoannya mengelabui matanya, hingga tergamak menafikan permohonan maaf sang anak buah, biar pun kesalahan sang anak buah seakan tidak boleh dimaafkan.

 

Saudaraku,

 

Bagaimana dengan kita hari ini? Tatkala kita melaungkan konon kita kasih dan sayang kepada baginda Rasulullah, apakah kita lupa betapa An-Nabi SAW sahaja pernah memaafkan orang-orang Mekah yang menzalimi dirinya, tatkala baginda masuk menguasai semula kota Mekah (peristiwa Fathul Makkah)?

 

Nah, ketika Ngeh Koo Ham sudah pun meminta maaf di atas twitternya, yang bukan menghina Islam dan Rasul pun, cuma sekadar pandangan peribadinya betapa demonstrasi itu membuang masa, kenapa sebahagian kita mengharamkan kemaafan buatnya, lalu menjadikan Ngeh “musuh no. 1 ketika demonstrasi anti-Islam” itu, sedangkan dunia seluruhnya menjadikan Amerika sebagai petualang yang mereka nyatakan kemarahan mereka (itu pun, ditegur oleh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi).

 

 

 

Apatah lagi Ngeh tidak pula mempunyai rekod kenyataan anti-Islam seperti Karpal Singh misalnya, atau Chua Soi Lek misalnya, maka kenapa kita terlalu dendam terhadap dirinya?

 

 

Marilah kita jadikan demonstrasi kita itu medan untuk memperlihatkan keindahan pekerti Muslim yang diajarkan oleh Rasulullah, agar seluruh dunia sedar betapa hinanya orang yang menghina pekerti semulia itu.

 

Maka terima kasih Prof. Madya Dr. Mohd Asri, yang menyatakan betapa permohinan maaf Negh itu sudah mencukupi.

 

 

2 comments:

  1. Satu ulasan yg benar-benar memuaskan hati saya berkenaan isu ini. Sangat kesal dengan media umum kita lebih fokus pada isu Ngeh ni daripada isu penghinaan terhadap Nabi kita..Mohon share artikel ni. Terima Kasih

    ReplyDelete