Followers

Thursday, December 13, 2012

Penawar ke"down"an: The Others

Saya acapkali ditanya; apakah penawar kepada kedukaan? Apa "booster" tatkala dilanda kedownan? Apa ubat buat keputus-asaan? Bagaimana me"manis"kan jiwa yang tawar atau kepahitan? Lalu saya pula yang dibuat tertanya-tanya; apakah saya kelihatan umpama manusia yang ngak punya perasaan? yang seakan tidak pernah dihumban samudera kekecewaan, atau dihujani ribut-badai kesedihan?

 

Dan lagi, saya tertanya-tanya, apa-apaan yang membuat kalian lemas dalam kedukaan, atau tenggelam dalam kefuturan? sedang antara kalian dan saya, kita sama sahaja. Bahkan, sering juga terasa, betapa justeru kalian terlebih baik berbanding diri saya. Lalu, kenapa sering berduka, wahai sahabatku? Kenapa asyik kesedihan, duhai saudaraku? Namun, untuk tidak menghampakan, ini jawapan, dan "kaedah" yang biasa saya gunakan.

 

 

Dalam kehidupan, akan ada banyak hal yang bisa menimbulkan kekecewaan. Maaf jika saya jadikan contoh; dunia penulisan.

 

Terkadang, apabila saya membaca tulisan saya di dalam sebuah penerbitan, di-edit dengan maha hebatnya, hatta hingga ke struktur ayat, maka itupun terkadang men-downkan jiwa saya. Maaf.

 

Saya terasa betapa loosernya saya. Betapa tak retinya saya menulis. Betapa bengongnya diri ini, hingga susunan ayat saya pun harus dibetulkan. Terbukti, I'm not a talented writer. Bahkan lebih buruk lagi, untuk menyusun sebuah ayat normal pun, ternyata failure.

 

Lalu, dek kerana terasa begitu teruknya prestasi penulisan saya, secara manusiawi, gejala down itu cuba memujuk kita untuk berhenti menulis. Sungguh.

 

Namun, kenapa saya teruskan juga menulis?

 

Kerana seperti yang pernah saya nukilkan dalam blog lama saya faridul.wordpress.com, artikel bertajuk "Highlander";

 

سَتَبْلىَ اليَدُ مِنِّي فِي التُّرَاب # َويَبْقَى الخَطّ بَعْدِي فِي اْلكِتَاب
فَيَالَيْتَ اَّلذِي َيقْرَأ حُطُوطِي # دَعَالِي النَجَاة مِنَ اْلعَذَاب

Tanganku akan hancur di dalam tanah
Yang tinggal hanya tulisanku di dalam buku
Moga sesiapa yang membaca tulisanku
Doakanlah keselamatanku dari Azab (api neraka).

(syair Arab)

 

Kita, pabila terlalu memikirin tentang diri kita, kita akan mudah down. Akan mudah sedih. Akan mudah kecewa. Itulah manusia kerdil lagi biasa-biasa seperti kita. Mungkin lain halnya bagi manusia hebat, mantop dan gagah perkasa.

 

Oleh kerana itulah, jangan hidup hanya kerana diri kita. Tapi hiduplah untuk umat semuanya. Hiduplah demi dan kerana perjuangan ini. Demi dan kerana Ilahi Rabbi. Demi dan kerana Syurga nan abadi. Nanti kelak kau kan tampil manusia gergasi. Yang harum dan mekar namanya di sisi intaian Firdausi. Kata Syed Qutb;

 

"Orang yang hidup bagi dirinya sendiri akan hidup sebagai orang kerdil dan mati sebagai orang kerdil. Tapi orang yang hidup bagi orang lain akan hidup sebagai orang besar dan mati sebagai orang besar".

 

Bila kita lihat betapa besar dan beratnya tanggung jawab umat di hadapan kita, kita kan dapati musykilah dan permasalahan kita terlalu kerdil. Air mata kita kan jadi terlalu mahal, untuk dialirkan dek memikirin nasib malang yang menimpa diri, kerana ia (air mata kita itu) selayaknya hanya dialiri demi memikirin nasib umat ini.

 

Lalu kita akan bangun, akan bangkit, merangkak, lalu berlari…

 

Dan berlari….

 

Dan berlari….

 

Sepantas….

 

Fastabiqul khairat……

 

Sampai Allah sudi menyambut kita dengan keredhaan…….

 

 

Ya Allah… sudikah Engkau menyambutku di hujung sana dengan sebuah keredhaan???

 

"My first question to him was:

"your business is so huge,

So why are you working so hard?

 

And I received the most beautiful answer…

 

…"we all need to be strong and successful

So we have the ability to help others."

(Mohamed Ali Alabbar, the Director General of Dubai Dept. of Economic Development &Chairman of Emaar Properties, on Malaysia's Syed Mokhtar AlBukhary)

 

 

Doakan saya tidak berhenti….. biarpun terasa teramat malu untuk meneruskan….

 

Live for "the others", so that your spirit shall never die...

 

1 comment:

  1. jzkk akhi...

    Allah.. terasa benar jiwa ini seolah kanak-kanak kecil yang hanya berfikir ttg batang tubuhnya sahaja..

    Rabbuna Yusahhil

    ReplyDelete