Followers

Friday, February 1, 2013

[kajian_manhaj]: Ashabul Kahfi Siri 1


Siri 1 - Intro

Surah Al-Kahfi, menurut Syed Qutb di dalam tafsirnya Fi Dzilalil Quran[1] ialah surah yang dipenuhi atau “dikuasai”( الغالبkata Syed Qutb) oleh kisah-kisah. Bahkan, dengan 71 daripada keseluruhan 110 ayatnya adalah kisah-kisah, menunjukkan betapa dominannya kisah-kisah di dalam surah ini.

Dan apabila berbicara tentang kisah-kisah, kaedah penceritaan atau penceritaan pengalaman/ sejarah atau kisah ini, sememangnya salah satu method penceritaan yang dapat menarik minat pembaca, dan memberi lebih penghayatan kepada mereka. Al-fadhil Ustaz Hasrizal merupakan contoh yang baik dalam bidang ini, hingga penulisannya di dalam web saifulislam.com berjaya menarik minat ribuan pembaca, tak kira usia, latar belakang dan sebagainya.

Namun, satu hal yang harus diingat ialah, bila berbicara tentang pengalaman atau sejarah atau kisah ini, tak semestinya kisah yang baik adalah bak cerita Hindustan; punya happy ending semata-mata. Lihatlah contoh yang disebut oleh Allah di dalam Al-Quran; itulah Surah Yusuf, surah yang ke-12 di dalam Al-Quran. Pada ayat ke-3 surah itu, Allah SWT menyatakan betapa kisah Nabi Allah Yusuf ini adalah “the best story to be told,” sebuah cerita box office yang sentiasa rise above the rest.

Dan dalam kisah Nabi Yusuf itu, ternyata tidak termuat kisah-kisah bahagia semata-mata. Ada kisah suka, kisah duka. Gumbir tawa, coretan luka. Kisah suspens, kisah pilu. Kisah kebangkitan, kisah kecerdikan. Semua anasir-anasir yang bisa terwujud di dalam sebuah cerita, terakam dan termuat di dalam Surah yang satu ini. Maka, kehidupan yang tidak dipenuhi oleh kisah-kisah yang beragam, adalah kehidupan yang “tawar”, yang sedikit “hambar”, kerana tidak atau belum terwarna dengan segala macam rencah dan rempah kehidupan. Kerana itulah Mukmin, diingatkan oleh Nabi kita SAW untuk bersikap ajaban, dengan mensyukuri semua nikmat yang didatangkan kepadanya, serta bersabar di atas segala musibah yang menimpa dirinya. Kerana musibah itu, terkadang menjadi asbab buat kita menjadi a better person in the future, insyaAllah.

Dan bercerita tentang kisah-kisah ini, penghujung Surah Yusuf menyatakan, betapa kisah-kisah yang disebutkan oleh Al-Quran, bukan sekadar hiburan semata-mata, sebaliknya buat menjadi ibrah buat mereka yang mahu menggunakan akalnya. Firman Allah:-

لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ ۗ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَىٰ وَلَٰكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
“Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. (Kisah Nabi-nabi yang terkandung dalam Al-Quran) bukanlah ia cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab ugama yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman.”
(Surah Yusuf [12]:111)

Yang dimaksudkan dengan “kisah-kisah mereka” di sini, boleh jadi kisah Nabi Yusuf dengan saudara-saudaranya semata-mata, tetapi boleh jadi juga kisah Rasul-rasul yang lain yang telah diwahyukan Tuhan di dalam Al-Quran. Inilah yang disebutkan oleh Hamka di dalam Tafsir Al-Azharnya[2], dan juga oleh Al-Imam Ibnu Katsir di dalam Tafsirnya.[3]

Menurut Ar-Raghib, perkataan قصص ertinya adalah mengikuti, diambil dari kalimat تتبع الاثر, ertinya mengikuti jejak[.4] Menurut Syeikh Mutawalli Asy-Sya’rawi, maksudnya adalah mengikuti orang yang berjalan hingga seorang tahu perjalanan orang yang diikutinya dan tidak menyimpang jauh dari arah yang dilalui oleh orang yang dicarinya,[5] seperti arahan ibunya Nabi Musa kepada kakaknya Musa agar “mengikuti jejak” ke mana Nabi Musa A.S dihanyutkan (lihat surah 28:11). Manakala menurut Drs. Muhammad Thalib[6], kata قص-قصة  punya 6 makna iaitu menyebutkan nama (التسمية), membaca kisah (قراء القصة), menjelaskan (البيان), mencari jejak/ mengikuti (الطلب), memberitahukan (الاخبار ), serta menurunkan (التنزيل).

Manakala perkataan عبرة diambil daripada kalimat عبر النهار yang bermaksud menyeberangi sungai dengan berpindah dari satu tepi ke tepi yang lain. Begitu juga dengan kalimat تعبر رئيا (menta’wilkan mimpi), yakni memahami yang dimimpikan dalam dunia nyata. Maka, عبرة “pengajaran” hanya dimengerti oleh orang yang berakal yang berusaha mendapatkan maknanya, sedangkan yang tidak mahu memperhatikan secara lebih seksama, dia tidak mendapatkan faedah apa pun. Demikianlah menurut Sya’rawi.[7] Ia juga keadaan yang digunakan sebagai penghubung, iaitu menganalogikan sesuatu yang tidak disaksikan dengan sesuatu yang disaksikan (nyata).[8]

 Menurut Imam Al-Maraghi, يفتر pula bermaksud  “diringankan”, berasal dari perkataan فترت عنه الحمى yang bermaksud demam itu agak sedikit reda. Sedangkan Laa Yuftaruun seperti yang terdapat di dalam Surah 21 ayat 20, bermaksud tidak lemah dan tidak pernah berhenti.[9]

Maka, dirangkumkan semua yang di atas, bolehlah kita katakana betapa kisah-kisah yang termuat di dalam Al-Quran, diceritakan oleh Allah agar kita dapat “mengikut jejak” orang-orang terdahulu daripada kita, dan tidak menyimpang jauh daripada “landasan” yang telah dibina oleh mereka. Kerana itulah Allah hanya menceritakan hal yang penting di dalam Al-Quran, agar kita tak lari fokus daripadanya. Misalnya, Allah tahu manusia berselisih tentang bilangan ashabul kahfi, nama-nama mereka, nama anjingnya, lokasi mereka dan sebagainya, namun Allah tidak menjawab pun persoalan tersebut, kerana kurang penting. Tetapi sebaliknya pelajaran dan pengajaran berguna itulah yang perlu diikuti dan dituruti oleh generasi hari ini.

Dan kisah-kisah itu memang harus di”seberang sungai”kan daripada tekstual ke realiti. Lantaran ianya bukanlah kisah yang “ringan”, yang sepele dan sambil lewa, sebaliknya ia berguna buat “ahli-ahli inti” (ulul albab), yang sentiasa mampu melihat inti kepada setiap persoalan, setiap hal, setiap permasalahan.

Hanya dengan ini, kisah Ashabul Kahfi ini berguna dan bermanfaat untuk kita, insyaAllah


Bersambung…


RUJUKAN

[1]        “Fi Dzilalil Quran,” Darusy-Syuruq, Jilid 3, m/s2256
[2]        “Tafsir Al-Azhar,” Pustaka Panjimas, Juzu’ 13 dan Juzu’ 14, m/s53
[3]        Ustaz M.Dhuha Abdul Jabbar dan Ustaz KH. N.Burhanudin, “Ensiklopedia Makna Al-Qur’an –Syarah Alfaazhul Qur’an,” Fitrah Rabbani, m/s539-540
[4]        Tafsir Ibnu Katsir di www.qtafsir.com
[5]        “Tafsir Sya’rawi”, Duta Azhar, Jilid 7, m/s11
[6]        “Kamus Kosakata Al-Qur’an”, Uswah, m/s433-434
[7]        “Tafsir Sya’rawi”, Duta Azhar, Jilid 7, m/s163
[8]        Ustaz M.Dhuha Abdul Jabbar dan Ustaz KH. N.Burhanudin, “Ensiklopedia Makna Al-Qur’an –Syarah Alfaazhul Qur’an,” Fitrah Rabbani, m/s423
[9]        Ibid, m/s495

2 comments:

  1. salam.ustaz xnak sambung ke

    ReplyDelete
  2. Wassalam

    Biasalah Umar. Macam ana cakap sebelum ni, tiap kali tulis tema kajian manhaj ni, akan mula rasa boring dengan diri sendiri.

    InsyaAllah ana sambung nanti. Doakan...

    ReplyDelete