Followers

Friday, May 31, 2013

[JOM!]: Kanta Optik

KANTA OPTIK

 

Saudaraku,

 

Mari kita lanjutkan perbincangan panjang lebar kita berkenaan cahaya, dengan perbahasan kita terhadap "kanta". Semua orang tahu betapa kanta adalah alat optik yang luas kegunaannya. Dan antara aplikasi mudah kanta, ialah pada penemuan alat yang membantu penglihatan mereka yang rabun mata, yakni alat yang kita kenali sebagai cermin mata.

 

Bagi mereka yang menghidap Miopia (rabun jauh), cermin mata yang menggunakan kanta cekung digunakan. Ini kerana mata mereka yang rabun jauh, pembentukan imej jauh oleh mata mereka terjadi di bahagian hadapan retina, yang menyebabkan pandangan mereka pun menjadi kabur.

 

Lain pula halnya dengan para penghidap Hipermetropia (rabun dekat). Imej objek yang dekat akan terfokus di bahagian belakang lapisan retina, lalu mereka memerlukan cermin mata berkantakan kanta cembung, untuk membetulkan atau menclearkan pandangan mata mereka.

 

Dan lagi, aplikasi dan penggabungan bermacam jenis kanta dan segala konsep cahayanya, telah membawa kepada kelahiran alat yang kita kenali sebagai "teleskop." Teleskop, yang cukup sinonim dengan nama Galileo Gallilei ini, sebenarnya ditemui oleh Hans Lippershey, seorang pembuat kanta cermin mata, pada tahun 1608 Masihi. Dengan binaan asas sebuah teleskop ialah dua kanta cembung, yakni kanta objek dan kanta mata, penemuan teleskop ini telah membantu manusia untuk memerhatikan objek-objek yang sangat jauh daripada kita, yang sering kali jauh lebih besar dan gah berbanding kita.

 

 

Dan dengan bantuan teleskoplah, manusia berjaya menemui dan lebih memahami sang bulan, sang bintang, sang planet, dan lain-lain makhluk Allah yang mendiami angkasa raya, yang besarnya tak terkira, yang jauhnya tak terjangkau, yang rahsia-rahsianya masih banyak yang belum terungkap. Lantas, dengan menyedari kehadiran makhluk-makhluk yang menghuni alam maya ini, yang segala-galanya "lebih" berbanding ke"marhain"an diri kiya, seharus dan sewajarnya menjadikan kita terasa begitu kecil, begitu kerdil, begitu lemahnya diri-diri kita ini. Betapa hina dan betapa kurangnya diri kita, berbanding Sang Pencipta Sang Penguasa, yang telah menciptakan mereka –planet, matahari dan bulan- yang menghiasi cakrawala semuanya. Lantas, perenungan ini seharusnya menimbulkan sebuah ketawadhukan, yang men"yah" habiskan segala bentuk keegoan, kesombongan dan ke"berlagak"an yang dipromosikan oleh pasukan Syaitan kepada manusia demi menyesatkan mereka dari landasan kebenaran. Lalu dengan sifat kerendahan inilah, terhasillah ketawadhukan, terjelmalah keikhlasan, lalu terjanalah kemanfaatan, tidak sekadar untuk diri kita semata-mata, malahan buat insan-insan yang berkelola juga disekitar kita. Perhatikan kembali firman Allah SWT:

 

وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِلشَّارِبِينَ

"Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu, terdapat 'ibrah untuk dirimu. Kami beri minum kepada kamu daripada apa yang terbit dari dalam perutnya, yang lahir di antara saluran makanan dengan darah; (iaitu) susu yang "khalis" (bersih, jernih, murni) yang mudah diminum, lagi sedap rasanya bagi orang-orang yang meminumnya."

(Surah An-Nahl [16]:66)

 

Ketawadhukanlah yang mengilhamkan jiwa, untuk belajar dan mengambil pelajaran daripada haiwan ternakan –sebuah spesies yang sering dilihat lebih "rendah" berbanding kita- hingga kemudian terhasillah kejernihan, bak susu, dan kejernihan inilah yang kita sebut sebagai "keikhlasan". Dan keikhlasan; ia tidak bisa dipengaruhi oleh kotor dan jijiknya persekitaran. Ia tidak mudah tercemar oleh rosak dan bobroknya keadaan. Ia persis yang diperingatkan oleh baginda Nabi: "La yakun ahadukum imma'ah" "Janganlah seseorang daripada kalian menjadi orang yang ikut-ikutan" (HR Tirmidzi)

 

 

Dan kemudian, begitu keikhlasan telah mempengaruhi amal-amal kita, mempengaruhi niat kita, mempengaruhi jiwa kita dan mempengaruhi tingkah laku kita, barulah keikhlasan itu bisa "memberi minum" orang-orang sekelilingnya, yakni bisa bermanfaat buat manusia semuanya. Itulah sebabnya An-Nabi SAW  yang mulia menyebutkan "innamal a'malu binniyyah" "segala sesuatu itu bermula dengan niat," (HR Bukhari & Muslim) lantaran kemanfaatan hanya akan diperolehi, tatkala keikhlasan menjadi sumber yang menjana segenap perlakuan sang pelakunya.

 

Tetapi, tatkala hati telah terpenuhi dengan sebutir virus kesombongan, bagaimana mungkin keikhlasan bisa terbit daripadanya? Dan tanpa keikhlasan ini, apakah mungkin manusia akan dapat merasakan sebarang manfaat daripada "pancaran cahaya" yang cuba dipancar olehnya? Kerana itu tokoh gerakan Islam Indonesia, Almarhum Kiyai Haji Rahmat Abdullah mengingatkan:

 

Merendahlah,

engkau kan seperti bintang-gemintang

Berkilau di pandang orang

Diatas riak air dan sang bintang nun jauh tinggi

Janganlah seperti asap

Yang mengangkat diri tinggi di langit

Padahal dirinya rendah-hina

 

Tapi, kerendahan diri ini berbeza dengan sifat inferiority complex.  Yang kedua itu adalah sifat tidak yakin diri, lalu hasilnya terciptalah pelbagai macam alasan, untuk dikau tidak berkarya, membina bangsa dan masyarakat yang lebih berjaya. Kerendahan itu tidak menghilangkan semangat "cinta" di dalam dirimu, persis para ahli astronomi, yang dengan ketakjuban kepada kebesaran dan gahnya bintang, menjadikan mereka bertambah cinta kepada ilmu astronomi, lalu terus mengkaji dan mengkaji dan mengkaji, dan kemudiannya berkongsikan rasa cinta pada astronomi itu dengan manusia-manusia yang lainnya. Rasa cinta ini persisi yang digambarkan oleh seorang Jalaluddin Rumi, dalam bait-bait puisinya yang indah:

 

Nabi yang menemukan jalan pertama kali,
Meninggalkan berbagai rambu di berbagai tempat,
Sambil berkata:
"Apabila engkau menapak jalan yang ini,
engkau akan menderita
seperti kaum 'Aad dan Tsamud,"
dan, "apabila engkau menyusuri jalan yang ini
engkau akan berbahagia
sebagaimana berbahagianya orang-orang beriman."
( Jalaluddin Rumi, "Fihi ma Fihi")

 

Seperti jauhnya bintang daripada pemandangan, seperti itulah jauhnya tujuan perjalanan sebuah kehidupan. Pantas Nabi SAW mengingatkan: "Jadilah kamu di dunia seperti orang asing, atau seorang pengembara jalanan." (HR Bukhari. Lihat Hadith Arbain Imam Nawawi #40). Maka janganlah pernah lelah menghasilkan "karya Akhirat" di atas "kanvas kehidupan", selagi hayat masih dikandung badan.

 

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu,

teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu,

teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu,

teruslah bertahan, hingga futur itu futur menyertaimu,

tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu ''

(Almarhum KH Rahmat Abdullah)

 

 

 

Ir. Faridul Farhan Abd Wahab

Lulusan Ijazah Kejuruteraan Elektrik, Sijil Pengajian Syariah, Jurutera Profesional  dan Jurutera Elektrik Kompeten

 

 

 

No comments:

Post a Comment