Followers

Monday, March 21, 2011

Global Positioning System (GPS)

Dulu, tidak berapa lama dahulu, untuk orang kampung seperti saya menelusuri bandar Kuala Lumpur demi sesebuah urusan, sungguh merupakan suatu yang sangat cuba dielakkan. Biar berbekal peta di simpanan, simpang siur ibu kota cosmopolitan yang bercambah seiring kemajuan, memang suatu yang sangat menakutkan. Dan demikian tersilap simpang, entah bagaimana mahu kembali ke “pangkal jalan.”

 

Kini, biar ceruk mana asal kalian, bertandang ke Bandaraya kemegahan warga kota, tiada lagi yang perlu dikau khawatirkan. Berbekal alat GPS di tangan, nyatakan saja destinasi anda, selagi GPS “terhubung” dengan langit, petunjuk jalan ‘kan sentiasa kalian dapatkan.

 

Begitulah, seperti terjaminnya haluan para pemandu yang terhubung dengan satelit di langit via GPS, manusia yang sentiasa terhubung dengan “langit” juga, tidak gentar dengan dugaan dan cabaran yang bakal mendatang. Wajar, Ustaz Anis Matta, Sekjen Partai Keadilan Sejahtera (PKS) Indonesia meluahkan pandangan; “sepanjang kita terhubung dengan langit, tidak ada mudharat di bumi yang perlu dikhawatirkan.” Nah, apakah kalian tidak mendengar gambaran Allah terhadap “kekasih-kekasih-Nya” yang senantiasa “on-line” dengan diri-Nya?

 

“Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.”

(Surah Yunus [10]:62)

 

Saudaraku,

Mukmin yang sentiasa terhubung dengan “langit”, akan sentiasa beroleh bimbingan dan pedoman dalam mencari lorong-lorong keluar dari segenap persoalan. Seperti firman-Nya di dalam surah At-Thalaq [65] ayat 2-3, ketaqwaan itu sering membukakan jalan keluar buat segala permasalahannya di bumi. Hingga wajar, sasaran utama ghazwul fikri (serangan pemikiran) adalah dengan memutuskan hubungan makhluk dengan Khaliqnya tadi (ifsadul akhlaq). Kerana apabila mukmin mula melemah “signal”nya dengan “langit”, dunia tidak lagi berada di bawah genggaman takhluknya, bahkan dunia itulah yang menguasai dan bertakhta di hatinya.

 

“Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik.”

(Surah al-Hasyr [59]:19)

 

Setiap kali umat Islam mula berlunak dan berjinak dengan dunia, maka setiap kali itulah izzah dan kekuatannya makin melemah saat berhadapan dengan para musuh-musuhnya. Al-Wahan (cinta dunia), kata Nabi, menjadi punca hilangnya ketakutan musuh kepadanya, bahkan sekadar menjadi bahan ratahan oleh kaum-kaum yang tidak pernah redha keimanan bertakhta di jagat raya. Hingga, saat Raja Perancis ditanya akan mengapa ia tidak berusaha untuk merampas kembali wilayah Sepanyol dari genggaman tangan umat islam di zaman tabi’in Abdul Rahman Al-Ghafiqi, ia pantas berkata; Saya melihat mereka ini adalah manusia yang mempunyai pegangan dan keikhlasan. Dengan dua perkara ini mereka tidak memerlukan jumlah yang ramai atau senjata yang cukup. Mereka mempunyai keyakinan dan kejujuran yang sudah cukup untuk menggantikan perisai dan kuda.”

”Kita akan tunggu hingga mereka mula mengaut kekayaan. Apabila mereka mula memiliki rumah dan istana. Apabila mereka mula bersaing memiliki amah dan khadam. Apabila mereka mula berlumba untuk merebut kuasa. Ketika itu kita akan berjaya kalahkan mereka dengan cara yang sangat mudah tanpa perlu bersusah payah”.

 

GPS oh GPS! Kini, ku tidak perlu khawatir lagi dari tersesat jalan…

 

 

4 comments:

  1. How true..huhu kita selalu lupa dgn our 'built-in GPS'.

    'And will provide for him from where he does not expect. And whoever relies upon Allah - then He is sufficient for him. Indeed, Allah will accomplish His purpose. Allah has already set for everything a [decreed] extent'.

    (Surah at-Talaq 65:3)

    Mujahid Pahmi
    Jazakallah akhi, tulisan akhi sgt menarik..please keep on writing!

    ReplyDelete
  2. Assalam Tuan..
    Terima kasih..peringatan yg baik..
    GPS...kadang kadang sesat kalau tak update...atau
    salah program..hehehe..

    ReplyDelete
  3. wassalam
    terima kasih tuan. Bila tuan nak buat blog? leh cerita pasal safety... safety iman & jasad

    ReplyDelete