Followers

Monday, March 28, 2011

[arkib]: POWER GRID

 (ditulis dan disebar email pada hujung 2004. Grid System adalah semacam "network" untuk penyebaran tanaga elektrik)


Barangkali antara hal yang sering tidak disedari oleh para electrical engineer ialah, sistem penjanaan dan penghantaran tenaga elektrik di negara kita dan bahkan di Amerika Syarikat[1] pun, terbingkai di dalam suatu network atau jaringan sistem-sistem sama yang lain di dalam suatu rangkaian yang kita kenali sebagai sistem “power grid”. Kehadiran sistem grid inilah yang memungkinkan tenaga elektrik yang dikehendaki oleh pengguna, terrealisasi seperti mana yang diimpikannya.[2] Ini kerana, dengan adanya sistem grid ini, kegagalan sesuatu IPP (Independent Power Plant) untuk membekalkan elektrik kepada pengguna lewat transmission lines nya, akan menyebabkan utility-utility (pembekal-pembekal tenaga elektrik) yang lain mengambil alih tugas tersebut, melalui penyaduran terhadap sistem grid. Dalam erti kata yang lain, antara keindahan sistem grid ini ialah, kebolehannya “mengimport” bekalan tenaga elektrik daripada pembekal tenaga yang lain di waktu-waktu kecemasan (seperti gagalnya sesuatu utility dan IPP untuk membekalkan elektrik) sehingga membolehkan penggunaan tenaga oleh pengguna tidak terganggu.

Namun, disebalik semua keindahan ini, terkandung suatu “kecacatan” yang dimainkan oleh power grid ini. Iaitu andainya sesuatu IPP atau utility (baca:pembekal elektrik) –yang biasanya merupakan suatu power plant- mengalami litar pintas, kemungkinan untuk “virus” kerosakan ini merebak dan menjangkau utility-utility yang lain, tatap ada. Ini bererti -seperti kejadian black-out besar yang berlaku pada tahun 1996- ketika sesuatu utility tewas dan kecundang di “medan perjuangannya”, nilai-nilai “ukhwah” yang cuba dimainkan oleh utility yang lain, dalam bentuk menyumbangkan bekalan elektrik kepada pengguna yang berkaitan, bahkan boleh memudharatkan dirinya sendiri, dalam konteks bekalan tenaga untuk pengguna (pelanggan)nya sendiri tidak terpenuhi, bahkan, lebih dahsyat daripada itu, “kesilapan” pihak lainnya lantas “mengazab” dirinya sendiri.

Kita belajar daripada sistem grid ini, kerana sesungguhnya, kehidupan bermasyarakat pun, umpama suatu rangkaian yang saling bahu membahu, tolong menolong dan lebih daripada itu, tanggung menanggung. Maka, umpama sistem grid ini, andainya kerosakan di dalam masyarakat dibiarkan sahaja oleh kita, dengan alasan cukuplah kita sahaja mampu “membekalkan tenaga elektrik”, tetapi kewujudan sistem grid ini dikhuatiri akan mewarnai juga kehidupan kita. Itulah sebabnya -oleh ALLAH SWT di dalam qalamnya- diperingatkan; “Peliharalah dirimu daripada fitnah yang tidak khusus menimpa orang-orang zalim sahaja di anatara kamu..” (al-Anfal[8]:25). Kerana ketika mana ALLAH berkehendak menurunkan azabnya kepada sesuatu kaum, maka kebaikan-kebaikan yang kita lakukan sahaja, tetap sahaja akan “terbakar” bahkan “black-out” akibat “litar pintas” yang berlaku pada masyarakat lainnya. “Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari Kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab (lauh Mahfuzh)” (al-Isra’[17}:58)

Barangkali sinilah silapnya. Dek kerana terlampau gah membekalkan tenaga elektrik, yang kemudiannya melambung-lambungkan keuntungannya, menyebabkan sifat kemanusiaan yang patut dibelai dan dipupuk di dalam diri pudar begitu sahaja. Keselesaan hidaup telah menyebabkan manusia hilang kesedaran dan sensitiviti terhadap perjuangan membela agama, dek kerana asyik masyhulnya mereka dibuai keseronokan negara. Walhal, bila umat rosak, mereka turut terbinasa. “Dan ALLAH telah membuat suatu perumpamaan (dengan) sebuah negeri yang dahulunya aman lagi tenteram, rezekinya datang kepadanya melimpah ruah dari segenap tempat, tetapi penduduknya mengingkari nikmat-nikmat ALLAH, kerana itu ALLAH merasakan “blackout” (kelaparan dan ketakutan) disebabkan apa yang selalu mereka perbuat.” (an-Nahl[16]:112)

Tradegi umat Islam dibantai di Palestin, Bosnia, Ambon lain sebagainya, semuanya bermula di sini: Di satu pihak, mereka bermaksiat kepada Tuhan, sedang di satu pihak lagi, mereka bersantai di dalam keriangan amal, tanpa melakukan usaha-usaha perbaikan terhadap pihak lainnya. Dan di sinilah silapnya. Andainya kehidupan ini bukan suatu sistem grid, maka malapetaka yang turun dari langit hinggap pada pihak yang rosak sahaja. Tetapi kehidupan ber”grid” ini lantas memadamkan keriangan “cahaya” yang memancari hari-hari indah sang pengamal tadi, lantas menyebabkan kegelapan bersama.

Cukuplah syair yang dikirimkan oleh Abdullah Ibnu Mubarak kepada sang abid Fudhail B. Iyad, yang selesa dengan ibadahnya seorang, sebagai pengajaran buat kita:

 

Wahai orang yang sedang beribadat di dua tanah haram
jika kamu melihat kami
nescaya kamu faham bahawa kamu hanya bermain-main di dalam ibadahmu
orang-orang itu membasahi lehernya dengan air mata
sedang tengkuk kami berlumuran dengan darah
dia memenatkan kudanya di dalam sia-sia
sedangkan kuda-kuda kami penat di hari peperangan
kamu berbau harum dengan minyak wangi
sedangkan minyak wangi kami
adalah peluh kuda dan debu yang terbaik di medan peperangan
telah datang kepada kami sabda Nabi kita
kata-kata yang benar, tepat dan bukan dusta:
“Tidak akan bertemu debu kuda pada hidung seseorang
dengan asap neraka yang menyala
kitab Allah ini telah menyebut di hadapan kita bahawa
“orang yang mati syahid itu tidak mati” ini bukan satu dusta[3]

 

 

Sesungguhnya hero mukmin sejati tak pernah bermain-main dengan janjinya. Kerana kehidupannya, sama ada pelajarannya, atau kerjayanya, atau rumah tangganya, adalah suatu proses menuju Tuhannya dengan sebuah karya. Karya kemuliaan akibat membela agamanya. Dan dalam perkara ini, bagaimana dengan kita?


RUJUKAN

1 Hadi Saadat, “Power System Analysis”, McGraw-Hill (1999), m/s 2
2 www.naruc.org/resources/glossary.shtml
3 Al-Subki, “Tabaqat al-Syafiiyyah al-Kubra”, Jilid 1, m.s. 287 (Hadis yang dimaksudkan oleh Ibnu Mubarak ini ialah Hadis sahih riwayat Tarmizi, Nasa’I, Ibnu Majah, Abu Daud dan Ahmad: Tidak akan bertemu debu jihad dengan api neraka Jahannam- penulis)

 

 

No comments:

Post a Comment