Followers

Saturday, April 2, 2011

Minyak Hitam

Di dalam sesebuah kereta, anda akan dapati bahawa yang namanya enjin sering berada di lokasi hadapan. Enjin inilah “jantung” kepada sesebuah kenderaan, lantaran enjinlah yang menjadikan kenderaan itu mampu bergerak, lalu memenuhi fungsinya untuk menjayakan perjalanan.

 

Jika kalian teliti paras rupa enjin kereta itu, akan anda dapati padanya aka nada satu penutup, yang kalau anda tarik penutup itu keluar, akan anda dapati sebuah besi panjang atau jarum penunjuk yang terlekat bersamanya, yang justeru besi panjang itu digunakan oleh kita –seperti yang telah diajarkan semasa kursus Memandu sebelum kita mengambil lesen kenderaan suatu masa dahulu- untuk mengetahui paras minyak hitam di dalam enjin kereta kita.

 

Minyak hitam bukanlah nama sebenar minyak ala “hitam itu menawan” itu. Nama minyak itu ialah minyak pelincir. Ia digunakan untuk mengurangkan friction yang terjadi pada omboh enjin. Demikian terjadinya friction, minyak pelincir itu akan “menyerap” friction-friction tersebut, bagi melincirkan pergerakan omboh, hingga ianya kemudian bertukar kaler daripada perang keemasan kepada hitam, hingga dijoloki oleh orang awam sebagai “minyak hitam.” Dan minyak hitam ini, setiap 5,000 ke 10,000km, hendaklah ditukar ketika routine maintenance kenderaan kalian.

 

Kerana “pengorbanannya” menyerap segala friction yang berlaku itulah, minyak itu tidak seharusnya dikau perbesar-besarkan kehitamannya. Malah kondisi minyak hitam itu tidak perlulah di”buka”, ianya hanya menjadi isu tatkala paras minyak hitam mula merosot, lantaran kekurangan minyak hitam boleh menyebabkan malapetaka besar kepada sang enjin hingga perlu dioverhaul dan segala macam. Oleh itu “aib” yang dibawa oleh minyak hitam hanya menjadi isu, tatkala ia boleh membawa mudharat yang lebih besar kepada kereta itu seluruhnya.

 

Seperti halnya minyak hitam, yang “kehitaman”nya tidak perlu diambil peduli kecuali tatkala parasnya merosot dan bisa membawa seluruh “masyarakat kereta” itu kepada kehancuran, demikian jugalah dengan aib seseorang yang telah disembunyikan oleh Allah daripada pengetahuan umum; ia juga tidak harus dibuka, biar oleh sesiapa pun, hatta oleh empunya badan itu sendiri. Sabda Nabi SAW;

 

“Sesiapa yang menutup (keburukan) seorang muslim, Allah tutup (keburukannya) di dunia dan akhirat”

(Riwayat Muslim).

 

Di dalam sebuah hadith Qudsi pula, Nabi SAW menyampaikan kepada kita;

 

“Semua ummatku dekat dengan maaf Allah swt, kecuali Mujahirin, yaitu yg berbuat dosa di malam hari  lalu keesokan harinya Allah tutup aibnya, namun ia menceritakan pada temannya bahwa aku semalam berbuat ini, dan yg berbuat dosa di pagi hari lalu Allah swt sudah tutup aibnya itu agar tak diketahui orang, namun ia cerita pada teman temannya"

(Shahih Bukhari).

 

Tapi, seperti kes paras minyak hitam tadi, andainya aib itu tidak memudaharatkan orang lain andainya ia tidak dibuka, maka Islam membenarkan pembukaan aib itu, seperti dalam kes rompak, rogol dan sebagainya.

 

Marilah kita sama-sama menyahut seruan Dr. Asri, agar kita menjadi generasi baru yang membantah politik mengaibkan dan politik buka kain yang sedang mewarnai arena politik tanah air. Kata MAZA di dalam websitenya: Marilah kita bermufaraqah atau meninggal segala pelakon atau watak yang selekeh dan rela menghalalkan apa sahaja untuk kepentingan politik mereka. Tanpa mengira parti! Mereka mesti diusir dari pemainan bodoh ini. Kita tentang semua pelakon politik yang suka menyelak kain orang. Tak kira kerajaan atau pembangkang. Kita dijadikan ‘penonton bodoh’ yang seakan merelakan apa sahaja watak yang mereka lakunkan. Politik kita memerlukan nafas baru dan dibersihkan dari golongan yang jijik dan kotor ini! Kita perlukan politik idea, bagaimana dan cara membangunkan umat dan rakyat agar hidup berdisiplin, bermaruah dan bertamadun. Bukan cerita-cerita bodoh seperti ini!

 

 

 

2 comments:

  1. salam akhi...

    ana jadi benci melihat media skrg yg asik membuka aib orang..

    p/s :teringat kawan ana yg motornya tersadai hampir 2 bulan dek kelewatan menukar myk hitam...

    ReplyDelete
  2. owh..pernah gak motorku xdapt berjalan dek kerana minyak hitam yang lama x dicheck..tapi kadangkala kan ustaz..kita tak sedar benda yang kita cerita kat kawan tu buka aib..sebagai contoh.."aku kalau tidur..memang confirm berdengkur.."tu dikira aib tak?

    ReplyDelete