Followers

Wednesday, April 20, 2011

MOVE ON

Manchester United sememangnya melahirkan ramai pemain handalan. Sedihnya, ada sebilangan pemain handalan mereka, akhirnya memilih untuk move on, mencuba nasib dengan kelab lain. Lalu kecewalah sebahagian peminat menangisi pemergian Nicky Butt ke Newcastle, Philip Neville ke Everton, Lee Sharpe ke Leeds, dan sebagainya.

 

Berbanding pemain bintangnya yang lain, yang memang sengaja disingkarkan oleh sang Pengurus Sir Alex Ferguson seperti Jaap Stam, Roy Keane, David Beckham dan sebagainya, nama-nama sebelumnya, seperti Butt dan Neville yang membesar di Man. Utd. hingga ke tahap terpilih mewakili pasukan kebangsaan England, memilih untuk meninggalkan Old Trafford kerana merasa kurang peluang untuk beraksi dengan pasukan utama, lantaran saingan hebat sesama pemain hebat yang ada dalam pasukan The Red Devils itu.

 

Tetapi, pemergian mereka daripada Man. Utd., langsung tidak bermakna mereka kurang hebat. Mereka akan kekal sebagai asset bagi pasukan mana pun, bahkan mungkin akan tetap ditawarkan kontrak dengan Man. Utd. andai mereka memilih kekal dahulu, sebagai penghargaan di atas kehebatan dan kelincahan mereka. Cuma, terkadang pemain hebat, merasa “kurang hebat” berbanding rakan-rakannya yang lain. Ronaldinho tetap hebat, tetapi akhirnya melihat jalan keluar daripada pasukan Barcelona. Begitu juga mantan kapten Arsenal, Thierry Henry. Sekalipun pernah menjadi tunjang utama Arsenal mahupun pasukan kebangsaan Perancis, akhirnya Nou Camp mengucapkan selamat tinggal kepada khidmatnya.

 

Maka, terkadang rasa rendah diri ini perlu, agar air mata tawadhuk itu bisa memadamkan api Neraka untukmu. Lihatlah kembali kata-kata penuh indah daripada seorang Ayyub as-Sikhtiyani; “saat mengingat orang-orang soleh, aku merasa seperti tersingkir dari barisan mereka.”

 

Tawadhuk itu sifatnya move on, sedang ghurur itu umpama “digugurkan.” Maka kejarlah pelangi Syurga di sebalik air mata dek merasa penuh berdosa itu…

 

 

No comments:

Post a Comment