Followers

Tuesday, April 26, 2011

Bayang-bayang

“Bayang-bayang itu mengikut tongkatnya. Jika tongkatnya lurus maka bayang-bayangnya akan lurus. Dan sebaliknya jika tongkat itu bengkok maka bayang-bayangnya akan ikut bengkok.”

-“Dalam Mihrab Cinta The Romance”, novel terbaru Habiburrahman El-Shirazy-

 

 

Kita dewasa ini sedang dilanda krisis figure yang sangat meruncing. Akibatnya, ketiadaan figure untuk dijadikan sebagai role model menyebabkan masyarakat lebih rela mendatangi Justin Biebler berbanding mendatangi para daie dan aktivis dakwah lainnya. Kenapa? Sebetulnya, jawapannya sudah terhidang sebegitu lama di hadapan kita.

 

Memberi contoh itu tentu mudah. Tapi, menjadi contoh itu yang tersangat payahnya. Dan kita kini, kekurangan –jika tidak ketiadaan- role model di kalangan aktivis agama yang bisa dijadikan panduan dan pedoman buat kita.

 

Ada yang memegang jawatan sebegitu tinggi di NGO-NGO yang kedengarannya Islamik, tetapi dek kerana PhDnya sanggup ia pinta pengecualian daripada dakwah sampai berbulan-bulan lamanya. Ada yang ideanya untuk melakukan program itu dan ini di dalam dakwah bertimbun-timbun, tetapi batang hidungnya sendiri tidak pernah kelihatan dalam menjayakan program-program yang ia sendiri canangkan.

 

 Jika dulu daie Islam itu dibanggakan dengan halaqah dan usrah yang dipegangnya siang-malam, tetapi kini kebanggaan itu kepada jawatan tinggi yang ia pegang serta mesyuarat-mesyuarat silih bergantinya malam. Tawadhuk dan dakwah fardhiyah tidak lagi menjadi “harta” buat aktivis gerakan Islam, sebaliknya maqam tanzimi serta program-program umumlah yang begitu harus mereka banggakan. Apakah sudah tidak relevan pepatah arab nan terkenal?

 

 

Faqidusy syai la yu’ti

Orang yang tidak mempunyai, tak kan bisa memberi

(pepatah arab)

 

 

Jika anda tidak terbiasa berkorban demi dakwah, apa berhak anda mengharapkan angan-anganmu dijayakan oleh para pemuda dakwah? Jika anda tidak terbiasa memegang halaqah, apa bisa anda gerakkan binaanmu untuk memegang usrah? Jika anda tidak terbiasa menjadi kader dakwah, apa sanggup kau melayaki jabatan pemimpin dakwah?

 

Ingat, “bayang-bayang”mu akan mengikut dirimu. Bila kau sendiri bengkok, apa mungkin bayang-bayangmu bisa lurus? Jika dirimu sendiri sudah komit menjadi ahlud dunia, apakah mungkin “bayang-bayang”mu bisa menjadi ahlul akhirah, ahlud dakwah, ahlul jihad?

 

Kejayaan dakwah bukanlah bergantung kepada gahnya nama, besarnya program, megahnya sambutan. Tetapi kejayaan dakwah justeru terjadi ketika kita sanggup meninggalkan segala cinta dunia, demi mencari keredhaan Allah sahaja. Bukan dunia yang kita kejari, tetapi jambatan ke akhirat yang ingin kita binai. Lantas ketika sudah siap jambatan itu, dunia akan senantiasa tersambung ke perkampungan akhirat. Lalu bila kita tidak lagi mengejari dunia, dunialah yang bahkan mengejari diri kita, kerana ingin bersama menikmati keredhaan pencipta-Nya.

 

Kerana itu Allah SWT mengarahkan Nabi SAW untuk berbicara tentang rahsia kepada suatu ittiba’ (pengikutan):

 

“Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

(Surah Ali Imran [3]:31)

 

 

Ittiba’ (meneladani, mengikuti, menuruti) adalah bukti cinta kepada Ilahi. Kerana itu hati-hati umat itu harus diikat kepada cinta Ilahi, bukan disogok dengan acapa-acara grand yang sering digembar-gemburkan. Cinta itu menjadikan pencintanya bak bayang-bayang, yang sentiasa menuruti tongkatnya ke mana ia pergi. Sedang acara nan gah umpama cahaya lampu, anda mungkin menyangka ia terang, tetapi justeru ia menghilangkan kelibat bayang-bayang. Maka janganlah dikau tertipu dengan cahaya megah itu, tetapi bersyukurlah dengan “kesetiaan” bayang-bayangmu itu.

 

Renunglah kembali kata-kata Imam Ibnu Qayyim;

 

“Dunia ini seperti bayang-bayang. Jika kamu mengejarnya, kamu tidak akan mampu mengejarnya. Tetapi jika kamu tinggalkan, ia tiada pilihan kecuali mengikutmu.”

 

 

Ya Allah, jadikanlah dunia di genggaman tangan kami. Jangan kau jadikan dunia menguasai hati-hati kami....

 

 

No comments:

Post a Comment