Followers

Wednesday, July 27, 2011

SORAKAN

Pasukan bola sepak Malaysia akan bertemu Singapura kurang lebih 24 jam daripada sekarang, di dalam sebuah perlawanan yang dianggap “hidup dan mati” pasukan Negara kita. Para penyokong diseru agar datang beramai-ramai ke Stadium Nasional malam esok untuk memberikan sokongan paling padu kepada skuad Harimau Malaya, demi menebus kekalahan 5-3 kepada jiran tetangga kita Sabtu lalu. Konon, dengan sokongan dan sorokan para penonton, skuad kebangsaan bakal beroleh inspirasi untuk mengatasi defisit 2 gol yang dihasilkan Negara bekas “warga” kita itu.

 

Ketika di bangku sekolah, para pelajar junior sekolah saya (termasuk saat saya juga bergelar junior) sentiasa diwajibkan untuk turun padang dan “bikin bising” setiap kali ada perlawanan melibatkan pasukan daripada sekolah saya. Sorakan atau cheer dalam pelbagai lagu dan irama, menjadi lebih wajib daripada meyaksikan perlawanan itu sendiri. Kami akan dimarahi jika sorakan kami tidak cukup kuat, bahkan terkadang dipersalahkan tatkala pasukan kami tewas, seakan-akan kekalahan di padang permainan, justeru disebabkan kurangnya sorakan yang diberikan oleh penonton di tepian padang.

 

Ertinya, bagi kebanyakan orang, sorakan yang kuat bisa memperkuatkan semangat pemain-pemain di atas padang, member inspirasi kepada mereka, dan meniupkan semangat juang yang tidak kunjung malap. Sorakan itulah, oleh kebanyakan orang –termasuk oleh mantan kapten Manchester United Roy Keane- yang bisa mempengaruhi corak permainan sesebuah pasukan. Maka wajar, para peminat bola sepak tempatan diseur untuk turun beramai-ramai demi menggamatkan stadium dengan sorakan, agar Harimau Malaya boleh kembali “mengaum” dan membuktikan kehebatan mereka yang sebenar.

 

Maka, begitulah juga kita dalam mendekatkan diri kepada Allah. Terkadang semangat juang kita akan berkurangan. Hingga wajar, Ahmad bin Abi Al-Hawari Ad-Damsyiqi, salah seorang tokoh di kalangan generasi tabi’in mengingatkan; “jika engkau merasakan kekesatan di dalam hatimu, maka duduklah dengan orang-orang yang berzikir dan orang-orang zuhud.” Berkunjunglah ke rumah mereka, seperti yang dilakukan oleh Maimun bin Mahran, yang mengunjungi tok guru besar para tabi’in, Hasan Al-Basri. Seraya mengetuk pintu rumahnya, Mainmun berteriak; “Wahai Abu Said (panggilan Hasan Al-Basri)! Aku mulai merasakan kekasaran dalam hatiku. Bantulah aku untuk melembutkannya.”

 

Sabda Nabi SAW;

 

“Seseorang mengikuti agama teman akrabnya. Kerana itu, hendaklah seorang daripada kalian menimbang-nimbang/ memerhatikan dengan siapa ia berteman”

(Sahih Jami’us Shogir, hadith no. 3539)

 

Dan lagi, sahabat Nabi yang mulia, Saydina Ali Abi Talib R.A meningatkan;

 

“Anda jangan bersahabat dengan orang jahat, sebab ia akan mempercantikkan perbuatan jahatnya kepada anda, dan menginginkan anda seperti dia”

(Faidhu Al-Qadir, jilid V, hal. 507)

 

Kerana itu, izinkanlah “sorokan” orang-orang yang “obsess” kepada Akhirat, mendorongmu untuk memilih kemuliaan yang sebenarnya, lalu mampu kuat untuk menolak tipu daya kelazatan dunia yang melalaikan. Terima kasih Khattab (yakni Samir bin Shalih bin Abdullah As-Suwailim), mujahid unggul jihad Afghanistan dan Tajikistan dan juga Chehnya, di atas “sorakan” padunya kepada kita semua; “ketika aku melihat sekelompok pasukan Chehnya yang berikat kepala “LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMADAR RASULULLAH”, dan berteriak “ALLAHU AKBAR”, aku jadi mengetahui kalau di Chehnya ada jihad. Dan aku memutuskan wajib bagiku untuk pergi ke tempat mereka.” Dan lagi “sorakan”nya; “jangan mimpi untuk hidup senang, lezat, dan damai-damai saja. Kerana dunia kafir akan mengejar di belakangmu. Pilihlah untuk dirimu kehidupan izzah (harga diri) dan kemuliaan, sebelum engkau dijeblos ke penjara kafir.”

 

 

-penulis, Ir. Faridul Farhan Abd Wahab berharap dalam berkumpul lagi dengan “penyokong” yang sama-sama dapat “bersorak” alunan-alunan zikir, amal-amal perjuangan, dan suara-suara pengorbanan-

 

 

 

 

3 comments:

  1. Jazakallahu Ghairan Akh Faridul, semoga dorongan sorakan orang yang obses dengan akhirat disekeliling ana, sentiasa mewarnai jiwa ini, inshaALlah,~

    ReplyDelete
  2. semoga Malaysia menang. dan kita juga 'tenang'

    ReplyDelete
  3. Jazakumullah di atas kunjungan akhi Syed dan Mehmed. Marilah kita sama "bersorak" hingga penghuni langit mendengar sorakan kita, biar pun tidak diketahui malah kita tidak dikenali oleh penghuni bumi...

    ReplyDelete