Followers

Thursday, January 19, 2012

Mulut Hati


“Kami menulis ini bukan kerana tidak ada pekerjaan, dan bukan pula kerana ada yang mau membacanya. Kami menulis kerana kami merasa ada nasihat yang harus kami sampaikan kepada ikhwah pengemban dakwah, sebagai satu bentuk partisipasi kami dalam ‘perjalanan’ yang diberkati ini. Perjalanan menegakkan dien dan meninggikan panji-panjinya.”

-Dr. Abdullah Azam (Mujahidin ulung jihad Afghanistan)-

Ada pepatah menarik yang dikongsikan oleh Trainer “Kursus Menguruskan Harta Pusaka /Faraidh yang saya hadiri hari Jumaat yang lepas. Konon, dalam menggambarkan perbezaan antara seorang lelaki dan seorang wanita; “hati perempuan letaknya di mulut. Mulut lelaki letaknya di hati.” Ternyata, banyak kebenaran juga pepatah ini (bukan pepatah sebenarnya, tetapi lebih kepada kiasan orang zaman sekarang).

Orang perempuan, dek kerana hatinya “terletak” di mulut, kerana itulah –barangkali- mereka suka membebel. Satu lagi, mereka (perempuan) ingin mendengar ucapan cinta terbit daripada mulut suami mereka. Berbeza dengan orang lelaki, dek kerana mulutnya terletak di hati, mereka lebih suka memendam perasaan. Kurang membebel, serta sukar mengungkapkan kata cinta. Hingga, akhbar tempatan pada hari Ahad yang lepas melaporkan konon seorang artis terkenal mentweet di dalam tweeternya, lebih kurang (maksudnya, coz dia guna Bahasa Inggeris..) “mudah untuk mengungkapkan I love You. Tapi sulit untuk memaksudkan/ mengikhlaskan ungkapan itu di dalam hati..”

Saudaraku,

Sama ada anda setuju atau tidak dengan pepatah/ ungkapan di atas, sedar tidak sedar, ianya sangat dekat dengan diri seorang aktivis dakwah. Terkadang, hati sang aktivis dakwah berada di mulutnya. Hingga, setiap patah perkataan yang terbit dari mulutnya, justeru lahir tulus dari hatinya. Seperti mana manis bicaranya, sebegitulah jernih isi hatinya. Hingga –dek kerana tidak mengharap melainkan keredhaan Allah dan petunjuk hidayah menyinari orang yang diserunya- biarpun dilecture, dikhutbah oleh orang-orang yang Jahil, yang terbit daripada mulut sang aktivis tidak lain melainkan ungkapan penuh kesejahteraan, kata-kata penuh kedamaian, doa petunjuk penuh kebaikan:

“Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik.”

(Surah Al-Furqan [25]:63)

Ia umpama sepohon pokok: mereka melemparinya dengan batu, ia justeru membalas dengan menghadiahkan buah yang ranum.

Terkadang pula, di saat yang lain, mulut sang aktivis disemadikan di hati. Hingga, jiwanya tetap besar di saat kedukaan, demi melayani, demi menyantuni dan demi membahagiakan insan yang lain. Air matanya terlalu mahal untuk ditumpahkan di depan khalayak, lantaran ketegaran, kesabaran, ketahanan dan ketabahan harus ia pamerkan, agar dapat memperkuatkan manusia di sekelilingnya. Ia menjadi umpama robot [1]: tak punya perasaan, atau –yang terlebih tepatnya- dilayan bak tiada perasaan.

“Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin.

Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung"

(Surah At-Taubah [9]:128-129)

Maka wajar, Dzat Yang Maha Agung, Allah Azza Wa Jalla memberikan penghargaannya kepada para aktivis, lantaran “peranan” lelaki dan wanita yang sering ia mainkan.

“Tidaklah sama antara mukmin yang duduk (yang tidak turut berperang) yang tidak mempunyai uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk satu derajat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (surga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar,

(yaitu) beberapa derajat daripada-Nya, ampunan serta rahmat. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

(Surah An-Nisa’ [4]:95-96)

Hargailah para aktivis dakwah. Curahkanlah empati kepada mereka, kerana hati yang terbit di mulut, dan mulut yang dipendamkan di hati, justeru menjadikan mereka orang yang terhormat.

" Kita tidak boleh takabur dengan mencari nama, tetapi kita tidak terlarang berusaha mencari kehormatan dengan memperbaiki budi sendiri. Gila hormat tidak boleh. Tetapi menjadi orang yang terhormat, haruslah jadi tujuan hidup"

-Pak Hamka-

Biasa dengar mata hati? Maka kini dengarkanlah pula “mulut hati.”

[1] http://faridul.wordpress.com/2008/02/01/daie-islam-umpama-robot%E2%80%A6-penghargaan-buat-para-pembaca/

-Ir. Faridul Farhan Abd Wahab “Tuhan, maniskanlah mulut hatiku”-

No comments:

Post a Comment