Followers

Sunday, October 14, 2012

0

Ikhlas itu sifirnya darab kosong. Kerana itu dalil ikhlas yang paling mudah, adalah kalimah tayyibah لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. Kerana pada kalimah itu, terkandung "Al-Bara'" yakni keperluan untuk "mengosongkan jiwa", seperti yang terbina daripada kalimah penafian "لَا" dan objek yang dinafikan, iaitu "إِلَهَ". Hanya bila jiwa telah kosong, barulah "إِلَّا" "اللَّهُ" dapat ditanamkan dengan segar, mekar, dan tertancap teguh di dalam hati dan sanubari diri.

 

 

Tanpa pengosongan jiwa ini, kaliman "إِلَّا اللَّهُ" tetap boleh tumbuh, tapi umpama pokok yang dihinggapi kulat dan dihujani penyakit. Belum tentu ianya dapat tumbuh subur, mengambil manfaat daripada alam, lalu memberikan manfaat pula kepada penanamnya. Pengosongan jiwa inilah yang menimbulkan "Al-Ikhlas", iaitu tiada apa pelakuan, melainkan ditujukan buat Dia Yang Maha Esa semata-mata.

 

Kerana itu, sebesar mana pun amalan itu, tanpa keikhlasan a.k.a. pengosongan jiwa, ia umpama mendarabkan nilainya dengan kosong. Maka hasilnya nanti, tetap juga kosong. Sifar. Entek, di sisi Allah Azza Wa Jalla.

 

1 juta x 0 = 0

 

Dan yang namanya kosong, biarpun sering tiada nilainya, tetapi terkadang sangat kuat "penangan"nya. Tambahkanlah satu kosong di hujung angka 10, engkau akan dapat 100. Tambahkan satu kosong pada angka 100, engkau akan dapat 1000. Demikianlah pengosongan jiwa atau ikhlas, bisa menggandakan nilaianmu di sisi Allah, berkali-kali ganda nilainya, biarpun seakan tiada nilai di sudut pandangan manusia.

 

Sabda Nabi SAW;

 

"Boleh jadi orang yang kusut masai, berdebu, yang dihalau di pintu (tidak diterima kedatangannya), jika dia bersumpah dengan nama Allah nescaya Allah tunaikan". (Riwayat Muslim).

 

Besarnya pengaruh kosong. Pada baiknya, mahupun pada buruknya. Maka diam itu lebih baik, daripada bercakap kosong dan tiada makna.

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْراً أًوْ لِيَصْمُتْ

[رواه البخاري ومسلم]

Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam bersabda: Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia berkata baik atau diam..

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم:

مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ

[حديث حسن رواه الترمذي وغيره هكذا]

Dari Abu Hurairah radhiallahunhu dia berkata : Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam bersabda : Merupakan tanda baiknya Islam seseorang, dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya .

 

No comments:

Post a Comment