Followers

Monday, October 1, 2012

Terry dan Suarez

 

John Terry, sang maestro pasukan Bola Sepak England Chelsea, akhirnya di dapati bersalah oleh FA England dan dihukum gantung 4 perlawanan serta denda £220,000, di atas kata-kata berunusur perkauman yang dilemparkannya kepada pemain pertahanan QPR, Anton Ferdinand pada perlawanan bola sepak di antara QPR dan Chelsea pada 23 Oktober 2011 yang lalu.

 

 

Sebelumnya, sang bintang pasukan Liverpool Luis Suarez, telah pun dikenakan hukuman gantung 8 perlawanan serta denda £40,000, kerana kata-kata berunsur perkauman terhadap pemain pertahanan Manchester United, Patrice Evra. Ternyata, Negara-negara Barat, biarpun menyanjung tinggi freedom of speech yakni kebebasan bersuara, tetapi pada masa yang sama, tidak bertoleransi pada sebarang sikap diskriminasi dan kata-kata berunsur perkauman. Kerana kebebasan bersuara, tenyata tidak bermaksud anda bebas mengeluarkan kata-kata berunsur perkauman kepada sesiapa saja yang anda suka.

 

 

Nah, jika begitulah halnya, atas dasar slogan freedom of speech menyebabkan sebahagian pihak seolah-olah berhak menuduh, menghina dan memperlecehkan kepercayaan agama sebahagian yang lain? Jika isu perkauman membolehkan Terry dan Suarez dihukum, maka tidak patutkah di atas isu keagaamaan, mereka-mereka yang bertindak biadap terhadap Rasul kami Muhammad SAW turut dihukum?

 

Walaubagaimana pun, sikap-sikap seperti gambar-gambar di bawah, turut tidak boleh diterima:-

 

 

 

Jika kerana satu individu tertentu, menjadikan darah warga Amerika menjadi halal, maka wajar juga kejadian 9/11 menyebabkan warga Muslim Amerika diperlakukan secara biadap oleh mereka-mereka yang diserang Islamphobia. Wajar saja Afghanistan diserang oleh Amerika. Wajar saja Iraq diserang oleh Amerika. Kerana konon tindakan seorang Muslim, melayakkan umat Islam seluruhnya dibantai.

 

Maka wahai para Muslim, Islam mengajar kita untuk bersikap rasional, bukan emosional. Berlaku adil, bukan berpihak. Jika kita menjerit tidak boleh tindakan satu-satu orang Muslim mereflect masyarakat Islam keseluruhannya, maka janganlah kata halal darah warga Amerika hanya kerana satu-dua individu yang menghina agama kita.

 

Oh, dan banner yang sama, turut dibawa ketika demonstrasi di Malaysia. Ya, di Malaysia juga!

 

 

 

No comments:

Post a Comment