Followers

Friday, October 12, 2012

Animal Fencing

 

Gambar di atas adalah gambar animal fencing yang saya pasang di pagar rumah saya baru-baru ini. Ianya dipasang, untuk menghalang kemasukan kucing a.k.a encik Miow ke rumah saya. Benar kata orang tua-tua kita; kucing kalau sudah dibiar berak di situ sekali, ia akan datang lagi, dan lagi, dan lagi. Kerana sudah menjadi portnya untuk melepaskan tinjanya itu. Itulah yang terjadi dengan laman rumah saya; kucing akan datang mepelapskan tinjanya, dan datang, dan datang, dan datang lagi, lantaran laman saya itu sudah menjadi “portnya” untuk melepaskan tinja sehari ke hari. Maka, kita harus berbuat sesuatu!

 

Terkadang, yang namanya Jahiliyyah itu, sifatnya seperti encik Miow tadi. Sekali ia datang ke “laman hatimu”, ia akan datang lagi. Dan lagi. Dan lagi. Lalu melepaskan “tinjanya”, hingga kotor dan busuklah “laman hatimu.” Kerana itu, “pagar hatimu” itu harus dipasangkan animal fencing juga, sebagai satu langkah menghalang Sang Jahiliyyah daripada mencemarkan hati-sanubarimu.

 

Padanlah Imam Idris As-Syafi’e, imam mazhab kita, meninggalkan pesan monimuntalnya;

 

“iza lam tasyghal nafsaka bil haq,

Syaghalatka bil bathil.”

 

“Kalau kamu tidak sampai tersibuk dengan hal-hal kebenaran,

Tentu ertinya kamu telah disibukkan dengan hal kebatilan.”

 

 

Maka menyibukkan diri kita dengan kebenaran, adalah pagar atau animal fencing yang bisa mencegah masuknya Jahiliyyah ke dalam hatimu.

 

Lihatlah kepentingan mutabaah.

 

Lihatlah kepentingan tarbiyah.

 

Saksikanlah peri pentingnya research-research Islami.

 

Kerana semua itu, adalah “bunga-bunga” dan “taman-taman” yang menghiasi “laman hati” dengan kebaikan. Sedang meninggalkan hal-hal sedemikian, bererti memberikan ruang-ruang dan peluang-peluang, bagi Encik Jahiliyyah masuk dan mencemarkan hatimu.

 

 

Lalu kau akan lebih runsing terhadap dunia, berbanding hal-hal keAkhiratan.

 

Lantas kau akan sering menangisi nasib dirimu, daripada membiarkan air mata jernih itu menitis demi memikirin nasib dan masa hadapan umat.

 

Lalu kau kan hidup umpama manusia kerdil, yang hidup matinya hanya untuk dirinya, berbanding hadir sebagai manusia besar, yang hidup dan matinya demi memperjuangkan nasib agama dan umatnya.

 

Pagarilah hatimu, sebelum Sang Jahiliyah itu melepaskan tinjanya, di laman hatimu!

 

No comments:

Post a Comment