Followers

Saturday, April 6, 2013

Kereta

Saya tidaklah fanatik mana-mana parti. Malah, saya juga tidak pernah mendaftar untuk menjadi ahli bagi mana-mana parti politik. Saya hanyalah seorang rakyat marhain yang cenderung kepada kebenaran, keadilan dan what’s best for Islam. Maka, saya akan sokong apa-apa usaha baik yang dilakukan atau diketengahkan baik oleh pihak Kerajaan mahupun pihak Pembangkang. Dan saya juga tidak bersetuju dan mengkritik apa-apa yang saya kira tidak baik, baik dari Kerajaan mahupun Pembangkang.

 

Malah, saya juga percaya sikap fanatik dan hizbiyyah adalah antara punca utama merebaknya kibr di dalam tubuh masyarakat, lantaran Nabi Sallallahu ‘alaihi wassallam menyatakan kibr yakni ego itu sebagai batrul haq wa ghamtun nas (menolak kebenaran dan melecehkan manusia). Apabila berdepan dengan padangan yang berbeza, ia tidak akan melihat hujah pihak lain dengan adil, malahan ia akan terus menyerang peribadi orang tersebut (character assassination). Dan perbuatan sebegini tidak sekadar dilakukan oleh parti-parti politik, malahan juga oleh gerakan-gerakan Islam. Seolah-olah hanya pihak mereka yang dijanjikan Syurga oleh Allah Azza Wajalla, dan seolah-olah sahabat-sahabat Nabi dan imam-imam mazhab tidak pernah berbeza pandangan dengan mereka.

 

 

Oleh yang demikian, saya menyambut baik pengumuman atau manifesto kerajaan yang berhasrat menurunkan harga kenderaan. Syabas dan tahniah buat PM ku tersayang, DS Najib Razak! I Love PM!

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment