Followers

Wednesday, March 9, 2011

Security Guard

Satu hari, Abdurrahman bertanya kepada Abu Hazim Salamah Bin Dinar, “bagaimanakah petua mendapatkan hati yang selalu terjaga wahai Abu Hazim?”

 

Kira-kira, apa agaknya jawapan Abu Hazim?

 

Saudaraku,

Berjuang untuk berjaga dalam rondaan Rukun Tetangga, memang sering terasa berat buat kebanyakan kita. Bayangkan, dengan mengorbankan waktu tidur semalaman anda, untuk menempuhi aktiviti kerjaya anda keesokan harinya, silalah nyatakan, berapa ramai di kalangan kita yang sanggup, berapa ramai di kalangan kita yang gagah, berapa ramai di kalangan kita yang bisa setia, berjaga dan menjaga keselematan jiran tetangganya? Lantas, antara cadangan bahkan permintaan yang sering timbul daripada sebahagian komuniti penduduk sebagai alternatif menjaga keselamatan kejiranannya, selain daripada aktiviti Rukun Tetangga, adalah dengan mengambil dan mengupah syarikat kawalan keselamatan a.k.a. “Security Guard” bagi menjamin keselamatan mereka semua. Namun, itu semua hadir dengan kos, tentunya.

 

Begitulah, dengan semakin meningkatnya pendapatan kita, kekayaaan kita, kemewahan kita, sering muncul dalam diam sikap merasakan money can buy anything. Untuk apa berjaga Rukun Tetangga sukarela, kalau dengan wang, Security Guard mahupun Security Alarm System bisa kita hadirkan sewenang-wenangnya?

 

Tapi, benarkah wang memang bisa menjaga keselamatan kita? Bagaimana pula dengan “keselamatan hati”?

 

Lalu, perhatikanlah jawapan daripada salah seorang tokoh tabi’in, yang sekaligus merupakan anak murid kepada sahabat-sahabanyat baginda Nabi S.A.W, itulah Abu Hazim Salamah Bin Dinar tadi; “Ketika hati diperbaiki maka dosa-dosa besar terampuni… dan jika seorang hamba bertekad meninggalkan dosa, maka ia akan diliputi hati yang selalu terjaga.

 

Jangan lupa wahai Abdurrahman bahwa kemewahan dunia akan menyibukkan hati dari kenikmatan akhirat… setiap nikmat yang tidak menjadikanmu dekat dengan Allah maka itu adalah bencana.”

 

Saudaraku,

Kembalilah menyemak imanmu. Kembali meneliti amalmu. Kembalilah merenung mujahadahmu. Betapa sering ketinggian iman kita, kelazatan amal kita, dan kesungguhan mujahadah kita, beransur pudar beredar hilang, tatkala pintu dunia telah mula terbuka buat kita. Pangkat naik. Gaji besar. Kemewahan telah datang bersama keselesaan. Lalu, apa yang kemudiannya hilang daripada kehidupan kita? Mujahadah! Apa yang mula berkurangan dalam kehidupan kita? Amal ibadah! Apa yang mula merosot mengiringi kesibukan kita? Iman dan takwa!

 

Bukankah tragedi ukhwah dan perselisihan pendapat yang pertama terjadi dalam tubuh umat islam, ialah tatkala dibukakan dunia buat mereka? Di medan Badar, untuk pertama kalinya berdepan harta rampasan perang, lantas rabun mata itu mengiringi mereka di medan Uhud, hingga mengakibatkan kemenangan sesaat bertukar menjadi kekalahan memilukan?

 

Berdoalah wahai saudaraku, agar kita tetap terikat dengan Akhirat, biar dunia telah terhidang di hadapan mata.  Agar kita tetap memburu Akhirat, biar dunia senantiasa membontotinya. Agar kita sentiasa terbau haruman Syurga, biar haruman dunia mengibas-ngibas aromanya ke wajah kita. Hingga dunia yang kelak tunduk di hadapan kita, bukan kita tunduk melutut di hadapannya. Hingga dunia berada di genggaman tangan kita, bukan menghuni dan bertakhta di hati kita. Kata Ibnu Qayyim Rahimullah; “dunia itu seperti bayang-bayang. Kamu tidak akan mampu mengejarnya jika kamu ingin mengejarnya. Tetapi, jika kamu tinggalkannya, ia tiada pilihan melainkan mengikutimu.”

 

Security hati, bukan dengan kemewahan dan habuan dunia, tetapi dengan sentiasa berwaspada dan tidak terleka, hingga tersibuknya kita dari kenikmatan hidup di sana.

 

Terima kasih Abu Hazim!

 

 

 

4 comments:

  1. salam. alhamdulillah. terima kasih atas pencerahan :)

    ReplyDelete
  2. salam akhi...

    *Lalu, apa yang kemudiannya hilang daripada kehidupan kita? Mujahadah! Apa yang mula berkurangan dalam kehidupan kita? Amal ibadah! Apa yang mula merosot mengiringi kesibukan kita? Iman dan takwa!*

    sungguh banyaknya dunia yg datang menjengah pada hati ana....hidup ana..hingga munculnya keadaan spt di atas...tp akhi saat Allah menerima rintihan kita agar dibebaskan dr belenggu menjadi hamba dunua...Allahuabkar..nikmatnya x tergambar akhi..

    ReplyDelete