Followers

Friday, August 26, 2011

[T.H.A #1]: Siapakah Rijal Hadith pertama ini?

عَنْ أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ أَبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى . فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ .

[رواه إماما المحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة بن بردزبة البخاري وابو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري في صحيحيهما اللذين هما أصح الكتب المصنفة]

Arti Hadits / ترجمة الحديث :

Dari Amirul Mu'minin, Abi Hafs Umar bin Al Khottob radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam bersabda : Sesungguhnya setiap  perbuatan tergantung niatnya.  Dan  sesungguhnya  setiap  orang  (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena dunia yang dikehendakinya atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.

(Riwayat dua imam hadits, Abu Abdullah Muhammad bin Isma'il bin Ibrahim bin Al Mughirah bin Bardizbah Al Bukhori dan Abu Al Husain, Muslim bin Al Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naishaburi dan kedua kitab Shahihnya yang merupakan kitab yang paling shahih yang pernah dikarang)

 

 

Mari kita lihat sanad hadith ini. Hadith ini diriwayatkan oleh Umar Al-Khattab R.A. Gelaran yang digunakan untuk Umar di dalam hadith ini, adalah "Abu Hafs." Sungguhpun di dalam kitab "Al-Wafi" nukilan Dr. Mustafa al-Bugha, maksud "Abu Hafs" ialah "ayah singa", tetapi di dalam masyarakat Arab, mereka terbiasa menggelarkan nama mereka berdasarkan kunyah yakni "ayah kepada nama anak pertama" mereka. Oleh sebahagian fuqaha', mereka sampai mengatakan penggunaan kunyah ini bahkan sunnah, hatta kepada yang berlum punya anak, malah belum pun menikah lagi!

 

Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani di dalam Fathul Bari (VII/53) berkata; "ditulis dalam as-Siirah karya Ibnu Ishaq bahawa Nabi SAW member kunyah Abu Hafs kepada Umar. Hafsah adalah anak tertua Umar."

 

Sekarang, kenapa saya mahu tekankan tentang Umar sebagai anak seorang wanita bernama Hafsah? Kerana, persoalan yang seterusnya ialah, siapa pula Hafsah? Hafsah R.A adalah salah seorang isteri Nabi SAW. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi ketika menyebut antara hikmah pernikahan Nabi SAW dengan Hafsah ini di dalam Fatwa Muashirohnya menyatakan, Rasul SAW ingin agar kedudukan Umar sama di sisi beliau, untuk menggambarkan betapa sayangnya Ar-Rasul kepada Umar. Menurut Syaikh Mahmud Al-Mishri di dalam kitabnya "Ashabu Ar-Rasul", Nabi SAW telah memujinya dalam beberapa kesempatan. Kesimpulannya: apakah wajar sebahagian kelompok menyebut Umar dengan gelar Laknatullah 'alaih, sedang pujian Nabi SAW terlalu melambung untuk dirinya? Apakah mungkin Umar di laknat oleh Allah, sedangkan beliau merupakan bapa mertua Nabi SAW? Maka bagaimanakah kedudukan golongan yang melaknat Umar ini, adakah perbezaan pendapat antara mereka dengan kita kecil, hingga wajar kita berlapang dada? Moga Allah membuka mata masyarakat melayu semua untuk melihat kejahatan golongan yang melaknat Umat dan sahabat Nabi SAW yang lain ini, lalu sedar siapakah musuh kita yang sebenar.

 

Kedua, siapakah Umar? Nama penuhnya adalah Umar Bin Al-Khattab Bin Naufal Bin Abdul Uzza bin Riyah Bin Abdullah Bin Qurth Bin Razah Bin Adiy Bin Ka'ab Bin Lu'ay Bin Ghalib Al-Qurasyiy Al-Adawiy. Nah, perhatikan nasab si Umar. Atuknya bernama "Abdul Uzza" yang bermaksud "Hamba kepada berhala Uzza". Di dalam hadith, memang Nabi SAW ada menukar nama mana-mana sahabat yang maksudnya tidak elok. Tetapi jika yang tak eloknya nama ayah atau tok atau tok wan mereka, tidak pula ditukar oleh Nabi SAW. Buktinya, lihatlah sahaja nasab Umar R.A di atas. Pelajaran: apakah perlu nama setiap mualaf dibinkan dengan Abdullah? Jika penukaran nama sang mualaf itu sendiri demi menjadi doa untuknya tiap kali orang memanggilnya, maka kita bersetuju dengan penukaran tersebut. Tetapi dengan menukar nama ayahnya kepada Abdullah, dari segi defensive, apakah berbin Abdullah ataupun berbin nama ayahnya yang sebenar, membawa kesan kepada sang mualaf tersebut? Dari segi offensive pula, apakah bila keluarga sang mualaf mendapat tahu sang anaknya memeluk Islam, kemudian berbinkan pula dengan Abdullah, apakah mereka akan makin Nampak keindahan Islam, atau Nampak serong terhadap islam lantaran tatkala peluk saja Islam, sang ayah tidak lagi menjadi ayah kepada sang mualaf, buktinya, bin pun sekarang Abdullah?

 

Maka dari sudut sanad hadith ini, kita sudah dapat lihat relevannya hadith ini, dengan sekurang-kurangnya 2 isu semasa:-

 

1)      Sikap kita terhadap golongan yang melaknat Umar R.A dan sahabat-sahabat Nabi SAW yang lain. Siapakh golongan itu? Apakah mereka seumpama mazhab fiqih yang empat semata-mata?

2)      Isu orang non-Muslim yang peluk Islam, harus dibinkan dengan Abdullah

 

Wallahu a'lam.

 

Bersambung….

 

 

2 comments:

  1. Salam akhi,

    Ana punyai seorg kwn mazhab (yg depa laknat sahabat2) di kolej. Katanya, klu org yg amalkan mazhab tu sebenar2nya, mereka ni x melaknat sahabat, cuba melebihkan Ali saja. Hujah dia sgt2 bernas, sampai ana pun pening.

    Anta setuju ke dgn hadis kata Umar RA pernah tanam anak perempuannya masa jahiliyyah dulu?

    klu free singgah2 ler sini: http://kbrkatn.wordpress.com/2011/08/29/profession-utama/

    ReplyDelete
  2. wassalam

    ana sebenarnya plan nak hurai soalan anta tu masa bahas Rijal Hadith Arbain yang ke-2. Tapi memandangkan hadith pertama pun tak habis lagi...

    setahu ana kisah tu palsu. sama juga kisah Umar sebat anaknya yang berzina. Detailnya insyaAllah kemudian.

    wallahu a'lam

    ReplyDelete